A Citroënek taktikáztak, vezet a két Ford – Portugál Rali első nap

Jari-Matti Latvala Ford Fiesta WRC-vel vezeti a Portugál Ralit az első versenynapot követően. Csapattársa, Mikko Hirvonen 11,5 másodperc hátránnyal a második, míg a két gyári Citroënnel Sébastien Loeb és Sébastien Ogier 13,7 illetve 16,7 másodperccel lemaradva állnak a harmadik, negyedik helyen.

Váratlanul szorosan alakult a rali világbajnokság harmadik futamának első napja, hiszen egészen az utolsó előtti gyorsaságiig 6,9 másodpercen belül volt a négy gyári versenyző. A pályatakarítás ezúttal nem okozott akkora hátrányt, így az elsőnek rajtoló Hirvonen kezdte a versenyt az élen, akit aztán a három szakaszt zsinórban nyerő Ogier váltotta. A két Citroën-versenyző azonban úgy döntött, hogy taktikáznak, és az utolsó szakaszon visszavettek a tempóból, meghagyva a szombati pályatakarítást a két fordos versenyzőnek.

Az első négytől több mint két perccel lemaradva Henning Solberg következik az ötödik helyen a Stobart–Forddal, akit gyújtáshiba hátráltatott, és csak a pénteki utolsó gyorsasági előzte meg csapattársát, a motorproblémával küzdő Matthew Wilsont.

Remekelt a MINI az első futamán. Igaz, Portugáliában még nem a WRC, csak a Szuper–2000-es változat állt rajthoz, ám Armindo Araujo egészen a hetedik helyig repítette az autót, megelőzve a Munchi’s–Ford versenyzőjét, Federico Villagrát, és a defekt miatt időt veszítő Kimi Räikkönent.

Szintén a gumikkal gyűlt meg a baja Petter Solbergnek, aki a reggeli defektje után a második körben három defektet is kapott, így jobbnak látta kiállni, és szombaton tíz perc büntetéssel szuper ralival folytatni a versenyt. Így ő most a húszadik helyen áll.

A verseny eddigi egyetlen kiesője Ken Block volt, aki a shake downon borult fel, és gyakorlatilag el sem tudott rajtolni. A Svéd Ralin második helyezést szerzett Mads Ostberg a csütörtöki prológon csapta oda Fordját, pénteken pedig a váltója tört el, így 31 perc hátránnyal, a 66. helyről csak szuper ralival tudja folytatni a versenyt.

Tóth-Gili Tamás, Mecsek Rally 2024

Tóth-Gili Tamás, a gólkirály, aki kétszer autózott 2WD harmadik időt a Mecsek Rallyn

Egy év szünet után, vízilabda bronzéremmel és gólkirályi címmel tért vissza Tóth-Gili Tamás az Országos Rally Bajnokságba. A Mecsek Rallyn először láthattunk őt ORB1-es futamon Ford Fiesta Rally4-es volánja mögött. Ráadásul különleges navigátorral tért vissza, hiszen a kiváló sofőr, Németh „8V“ Péter önként vállalta, hogy megijeszti magát a jobb 1-ben. A különleges kombináció meglepően jó eredményt és még jobb hangulatot hozott. 

Tavaly a Mecsek Rallyn indult utoljára ORB1-ben Tóth-Gili Tamás, akkor még a Peugeot Kupában. Ősszel Árpádtetőn egy rallysprinten próbálta ki először a Ford Fiesta Rally4-et, ami annyira megtetszett neki, hogy erre a típusra váltott. 

Idei első versenyére vízilabda játékosi elfoglaltsága miatt mostanáig kellett várni. Megérte, hiszen az OB1/B-be tavaly feljutó PTE-PEAC színeiben pont a Diósgyőr Rally idejében játszotta a bronzmeccset, amit meg is nyertek, és Gili lett a szezon gólkirálya. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

„A vízilabdában sikerült minden elérnem, amit idén célul tűztem ki, a bronzéremre és a gólkirályi címre is nagyon büszke vagyok – mondta Gili. – De már nagyon hiányzott a rally is. 

Tavaly egy sprinten kipróbáltam a Fiesta Rally4-et, és azonnal úgy éreztem, hogy sokkal közelebb áll hozzám. A Peugeot-val gyorsabban lehet menni, de annak a beállítása sokkal több tapasztalatot igényel, mint amivel most rendelkezek. 

Rendhagyó navigátorral vágtam neki a szezonnak. Pepével (8V) pont a tavalyi Mecsek Rallyn kerültünk közelebbi barátságba, és három héttel ezelőtt felhívtam, hogy volna-e kedve kicsit megijeszteni magát a jobb 1-ben.  Nem válaszolt, csak röhögött, mert éppen azon gondolkodott, hogy felhív, nincs-e szükségem egy navigátorra. Így a kérdés eldőlt. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Jó régen versenyeztem, úgyhogy a teszten borzasztó szögletes volt a mozgásom. A versenyen is kellett egy kis idő, mire elhittem, amit Pepe mond. Így is volt egy-két melegebb pillanatunk, amit Pepe nem száz százalékos nyugodtsággal kezelt, én meg persze jót nevettem rajta, úgyhogy a hangulat kifogástalan volt a kocsiban. 

Nagyon örülök, hogy Árpádtetőn kétszer is sikerült 2WD harmadik időt autóznunk. Egy ilyen erős mezőnyben ez számomra hatalmas dolog. 

Pécsvárad viszont nagyon nem ment. Ahhoz, hogy ott jól tudj menni, sok rutinra van szükség. Ezért megbeszéltük, hogy ha ott gyorsan megyünk, az elejét akkor sem tudjuk megszorítani, magunkat viszont rommá ijesztjük, ezért inkább elspóroltuk. 

A tavalyi Salgó rallys gumijainkat használtuk el. Az utolsó gyorsra már annyira elkoptak, hogy a drót is kilátszott. Az egyik guminkat kicsípte az aszfalt és eresztett, de mivel már csak egy pótkerekünk volt, ezzel fejeztük be a kört. Érdekes tapasztalat volt ez is. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Az utolsó gyorsra annyira elfogyott a tapadásunk, hogy elvittem egy lassítót, amiért 10 másodperc büntetést kaptunk. Ezzel egy helyet hátracsúsztunk és 2WD-ben hetedikek lettünk, de nem is ez volt a lényeg. Nagyon sok tapasztalatot szereztem, Pepe is kibírta mellettem, amit nagyon köszönök neki. 

Idén még két ORB1-es hétvégém szabad. A Székesfehérvár és a Győr Rally jöhet szóba, esetleg a Pécs környéki sprintversenyek. Örülnék, ha Pepe mielőbb volán mögé tudna ülni, de ha nem, akkor szeretném az idei versenyeken még egy párszor megijeszteni őt.

Köszönöm a csapatnak a jól felkészített autót és a gyors gyertyacserét.“

Tóth-Gili Tamás együttműködő partnerei: 

Gil-Trade Kft., Alu-Redőny Kft., a német Roma árnyékoló család importőre