Csomós Mixi: Életemben nem fáradtam így el gyorsaságin

Csomós Mixi és Nagy Attila egyik legnehezebb és kétségkívül legfárasztóbb rally Európa-bajnoki futama volt a Róma Rally, amelyen pályafutásuk legjobb eredményét elérve a kilencedik helyen végeztek.

A HUMDA Academy versenyzőinek nem csak a rengeteg kanyarral, de az embert és technikát egyaránt próbára tevő pokoli hőséggel is meg kellett küzdeniük. A Hankook aszfalt abroncsait a Kanári-szigetek Rally után idén másodszorra vezették sikerre, többek között a Róma jelképéül is szolgáló Colosseum tövében megrendezett szuperspeciálon. 

Mindössze tízéves múltra tekint vissza a Róma Rally, amelyet 2013-ban rendeztek meg először, akkor még csak olasz bajnoki futamként. Öt éve, 2018-ban került be az Európa-bajnokság naptárába és rögtön kivívta magának a kontinens egyik legnehezebb versenye címét, amelyen komoly rangot jelent jól szerepelni. 

Fotó: Csomós Mixi

A verseny egyik különlegességét a közép-olaszországi hegyi szerpentinek jelentik. Nehézségüket jól szemlélteti, hogy az autópálya hálózat kiépülése előtt a távolsági buszokat és teherautókat jobbkormányos változatban használták ezeken az utakon, hogy a sofőrök jobban láthassák az út szélét. 

Erre nem volt szüksége a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. közreműködésével versenyző Csomós Mixinek és Nagy Attilának, ám az igen feszített, kevés pihenést lehetővé tevő menterend és a két, még Eb szinten is hosszúnak tekinthető, 29 és 32 kilométeres pálya alaposan feladta a leckét a párosnak. Ehhez társult, hogy időnként szinte elviselhetetlen volt a meleg a Skoda Fabia R5-ösben. 

A 13 gyorsasági szakaszból kétszer megállapított időt kaptak a maradék 11-ből hatszor autóztak az első tízben, a legjobb eredményük pedig két hetedik hely volt. A gyorsasági szakaszgyőzelemhez az ötödik Roccasecca–Colle San Magnón kerültek a legközelebb. Az 5,45 kilométeres pályán kilométerenként mindössze 0,17 másodperccel maradtak el a szakaszgyőztestől. 

A Colosseum tövében megrendezett, rendkívül szűk péntek esti szuperspeciál után a 16. helyen álltak, de már az első igazi versenynapon a kilencedik–tizedik helyért harcoltak. Vasárnap a második szakaszon vették át végleg a kilencedik helyezést, amit a célig sikerült megtartaniuk. Ezzel két 11. és egy 10. helyezésük után pályafutásuk legjobb Eb-eredményét érték el.

Fotó: Csomós Mixi

„Életem legnehezebb versenye volt a Róma Rally – foglalta össze tömören Csomós Mixi. – A pályák szenzációsak, kanyar kanyar hátán, a leghosszabb egyenes szakasz száz méter volt, de előfordultak olyan részek is, ahol tíz méterenként következett egy kanyar. Szerintem ezt a versenyt mindenkinek ki kellene próbálnia, és rögtön át fogja értékelni a rallyról alkotott fogalmát. 

Ehhez jött a rendkívüli forróság. Olyat sem tapasztaltam még, hogy etapon kinyitom a szellőzőt és annyira forró levegő áramlik be a kocsiba, hogy inkább be kell csukni. A telefonom úgy felforrósodott verseny közben, hogy tölteni sem lehetett. A 32 kilométeres gyorsaságin ilyen körülmények között mentünk húsz percet. Ez volt az első alkalom, hogy nem csak szellemi, de fizikai fáradtságot is éreztem a célban. Rögtön megittam másfél liter vizet, de még így is meg akartam halni. Nagyon kemény volt. 

A csapatunk és Attila is nagyon jó munkát végeztek, ilyen körülmények között ennyire összeszedetten, hibamentesen versenyezni, szerintem hatalmas teljesítmény. 

Örülök neki, hogy az eddigi legjobb Eb-eredményünket értük el, de egy kicsit elégedetlen vagyok a saját teljesítményemmel, ráadásul a külső körülmények sem mindig segítettek. Ennél sokkal jobb eredményt szeretnénk elérni és szerintem Atival készen is állunk rá.“

Krózser Menyhért

Krózser Menyhért világbajnokok ellen bizonyított

Soha sem kellett még ennyi világ-, Európa- és olasz bajnok ellen bizonyítania Krózser Menyhértnek, aki pályafutása legerősebb mezőnyébe csöppent a WSK Super Master Series harmadik fordulóján. A Brilliant Driver Program versenyzője azonban cseppet sem illetődött meg, az időmérő csoportjában egy 5. hellyel tette le a névjegyét.

﹡ WSK Super Master Series – 3. futam, Franciacorta (Olaszország), 2024. február 16–18.

A KZ kategória a gokartversenyzés csúcsa, ahol nem ritka, hogy valaki akár húsz év tapasztalattal is versenyezzen. Éppen ezért szokták a kategóriát két csoportra, KZ-re és KZ2-re osztani. Előbbiben a rutinos, eredményes versenyzők indulnak – például a korábbi KZ2-es világ- és Európa-bajnokok –, míg a KZ2-t alapvetően utánpótlás kategóriának szánják. Ritkán versenyez egy mezőnyben a KZ és a KZ2, azonban ahol ezt megteszik, ott igazi tűzijátékot láthatnak a szurkolók.

Fotó: Brilliant Driver Program // Krózser Menyhért

Ez történt Franciacortában, a WSK Super Master Series harmadik futamán, ahol rekordszámú, 85 fő nevezett KZ2-be (ez volt az összevont kategória neve). De nem csak sokan voltak, hanem erősek is, hiszen szokatlan módon több egykori világ-, Európa és olasz bajnok is rajthoz állt.

Krózser Menyhért, ahogyan megszokhattuk tőle, örült a kihívásnak és hogy a gokartversenyzés legjobbjaival mérheti össze tudását. Az időmérőn alaposan oda is tette magát és csoportjában 5., míg összesített értékelésben 15. lett.

Az előfutamok során kuplunghibával küzdött, ami miatt a rajtjai nem voltak tökéletesek, ennek ellenére három top 9-es eredményt ért el. A második előfutamban azonban kilökték, így ott utolsó helyen végzett. Ez eléggé rányomta a bélyegét a további szereplésére, hiszen ennek az egy mozzanatnak köszönhetően 15 helyet veszített az előfutamok során és a 29.-en jutott tovább.

Az elődöntőben és a döntőben fékhiba hátráltatta ugyan, de így is mind a kétszer – ahogy már megszokhattuk tőle – javított a pozícióján és végül a 25. helyen fejezte be a döntőt.

Fotó: Brilliant Driver Program // Krózser Menyhért

„Ez volt a legerősebb mezőny, amiben valaha versenyeztem – mondta Krózser Menyhért. – A franciacortai pályát ismerem és szeretem is, nagyon készültem erre a hétvégére.

Az időmérő jól sikerült. Ennyi világ- és Európa-bajnok között a 15. helyezés szerintem nagyon jó eredmény. Főleg, ha belegondolsz abba, hogy volt olyan ellenfelem, aki már akkor ebben a kategóriában versenyzett, amikor én elkezdtem gokartozni. Gondolhatod, hogy mekkora rutinjuk van, de éppen ezért volt nagy kihívás ellenük versenyezni.

Nagyon bosszantott, amikor a második előfutamban kilöktek, egy teljesen érthetetlen manőverrel. Ezzel sokat buktam, ha olyan eredményt tudtam volna elérni, mint a többi előfutamon, akkor a 14–15. helyen juthattam volna tovább.

Az előfutamokon kuplung problémám volt, ami a rajtnál hátráltatott, vasárnap pedig a fék nem működött rendesen.

Mindent egybevetve, úgy érzem, hogy a hétvégéből kihoztam a lehető legtöbbet, iszonyúan sokat lehet fejlődni ilyen ellenfelek között, ilyen harcias környezetben. Két hét múlva még jobb leszek.“

A WSK Super Master Series március 1–3-a között zárul Krózser Menyhért egyik kedvenc pályáján, Sarnóban.

Krózser Menyhért, BDP Team, KZ2 eredmények

Résztvevők: 85
Időmérő csoport: 5.
Időmérő: 13.
CE előfutam: 8.
CD előfutam: 34. (baleset miatt kiesett)
AC előfutam: 7.
BC előfutam: 9.
Előfutamok összesített: 29.
A Elődöntő: 14.
Elődöntő utáni összesített: 27.
Döntő: 25.

A Brilliant Driver Program együttműködő partnerei:

Metál Hungária Holding Zrt., Carsystem Hungária Kft., BDP Team – Brilliant Driver Program