Csomós Mixi: Életemben nem fáradtam így el gyorsaságin

Csomós Mixi és Nagy Attila egyik legnehezebb és kétségkívül legfárasztóbb rally Európa-bajnoki futama volt a Róma Rally, amelyen pályafutásuk legjobb eredményét elérve a kilencedik helyen végeztek.

A HUMDA Academy versenyzőinek nem csak a rengeteg kanyarral, de az embert és technikát egyaránt próbára tevő pokoli hőséggel is meg kellett küzdeniük. A Hankook aszfalt abroncsait a Kanári-szigetek Rally után idén másodszorra vezették sikerre, többek között a Róma jelképéül is szolgáló Colosseum tövében megrendezett szuperspeciálon. 

Mindössze tízéves múltra tekint vissza a Róma Rally, amelyet 2013-ban rendeztek meg először, akkor még csak olasz bajnoki futamként. Öt éve, 2018-ban került be az Európa-bajnokság naptárába és rögtön kivívta magának a kontinens egyik legnehezebb versenye címét, amelyen komoly rangot jelent jól szerepelni. 

Fotó: Csomós Mixi

A verseny egyik különlegességét a közép-olaszországi hegyi szerpentinek jelentik. Nehézségüket jól szemlélteti, hogy az autópálya hálózat kiépülése előtt a távolsági buszokat és teherautókat jobbkormányos változatban használták ezeken az utakon, hogy a sofőrök jobban láthassák az út szélét. 

Erre nem volt szüksége a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. közreműködésével versenyző Csomós Mixinek és Nagy Attilának, ám az igen feszített, kevés pihenést lehetővé tevő menterend és a két, még Eb szinten is hosszúnak tekinthető, 29 és 32 kilométeres pálya alaposan feladta a leckét a párosnak. Ehhez társult, hogy időnként szinte elviselhetetlen volt a meleg a Skoda Fabia R5-ösben. 

A 13 gyorsasági szakaszból kétszer megállapított időt kaptak a maradék 11-ből hatszor autóztak az első tízben, a legjobb eredményük pedig két hetedik hely volt. A gyorsasági szakaszgyőzelemhez az ötödik Roccasecca–Colle San Magnón kerültek a legközelebb. Az 5,45 kilométeres pályán kilométerenként mindössze 0,17 másodperccel maradtak el a szakaszgyőztestől. 

A Colosseum tövében megrendezett, rendkívül szűk péntek esti szuperspeciál után a 16. helyen álltak, de már az első igazi versenynapon a kilencedik–tizedik helyért harcoltak. Vasárnap a második szakaszon vették át végleg a kilencedik helyezést, amit a célig sikerült megtartaniuk. Ezzel két 11. és egy 10. helyezésük után pályafutásuk legjobb Eb-eredményét érték el.

Fotó: Csomós Mixi

„Életem legnehezebb versenye volt a Róma Rally – foglalta össze tömören Csomós Mixi. – A pályák szenzációsak, kanyar kanyar hátán, a leghosszabb egyenes szakasz száz méter volt, de előfordultak olyan részek is, ahol tíz méterenként következett egy kanyar. Szerintem ezt a versenyt mindenkinek ki kellene próbálnia, és rögtön át fogja értékelni a rallyról alkotott fogalmát. 

Ehhez jött a rendkívüli forróság. Olyat sem tapasztaltam még, hogy etapon kinyitom a szellőzőt és annyira forró levegő áramlik be a kocsiba, hogy inkább be kell csukni. A telefonom úgy felforrósodott verseny közben, hogy tölteni sem lehetett. A 32 kilométeres gyorsaságin ilyen körülmények között mentünk húsz percet. Ez volt az első alkalom, hogy nem csak szellemi, de fizikai fáradtságot is éreztem a célban. Rögtön megittam másfél liter vizet, de még így is meg akartam halni. Nagyon kemény volt. 

A csapatunk és Attila is nagyon jó munkát végeztek, ilyen körülmények között ennyire összeszedetten, hibamentesen versenyezni, szerintem hatalmas teljesítmény. 

Örülök neki, hogy az eddigi legjobb Eb-eredményünket értük el, de egy kicsit elégedetlen vagyok a saját teljesítményemmel, ráadásul a külső körülmények sem mindig segítettek. Ennél sokkal jobb eredményt szeretnénk elérni és szerintem Atival készen is állunk rá.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax