Csomós Mixi: Életemben nem fáradtam így el gyorsaságin

Csomós Mixi és Nagy Attila egyik legnehezebb és kétségkívül legfárasztóbb rally Európa-bajnoki futama volt a Róma Rally, amelyen pályafutásuk legjobb eredményét elérve a kilencedik helyen végeztek.

A HUMDA Academy versenyzőinek nem csak a rengeteg kanyarral, de az embert és technikát egyaránt próbára tevő pokoli hőséggel is meg kellett küzdeniük. A Hankook aszfalt abroncsait a Kanári-szigetek Rally után idén másodszorra vezették sikerre, többek között a Róma jelképéül is szolgáló Colosseum tövében megrendezett szuperspeciálon. 

Mindössze tízéves múltra tekint vissza a Róma Rally, amelyet 2013-ban rendeztek meg először, akkor még csak olasz bajnoki futamként. Öt éve, 2018-ban került be az Európa-bajnokság naptárába és rögtön kivívta magának a kontinens egyik legnehezebb versenye címét, amelyen komoly rangot jelent jól szerepelni. 

Fotó: Csomós Mixi

A verseny egyik különlegességét a közép-olaszországi hegyi szerpentinek jelentik. Nehézségüket jól szemlélteti, hogy az autópálya hálózat kiépülése előtt a távolsági buszokat és teherautókat jobbkormányos változatban használták ezeken az utakon, hogy a sofőrök jobban láthassák az út szélét. 

Erre nem volt szüksége a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. közreműködésével versenyző Csomós Mixinek és Nagy Attilának, ám az igen feszített, kevés pihenést lehetővé tevő menterend és a két, még Eb szinten is hosszúnak tekinthető, 29 és 32 kilométeres pálya alaposan feladta a leckét a párosnak. Ehhez társult, hogy időnként szinte elviselhetetlen volt a meleg a Skoda Fabia R5-ösben. 

A 13 gyorsasági szakaszból kétszer megállapított időt kaptak a maradék 11-ből hatszor autóztak az első tízben, a legjobb eredményük pedig két hetedik hely volt. A gyorsasági szakaszgyőzelemhez az ötödik Roccasecca–Colle San Magnón kerültek a legközelebb. Az 5,45 kilométeres pályán kilométerenként mindössze 0,17 másodperccel maradtak el a szakaszgyőztestől. 

A Colosseum tövében megrendezett, rendkívül szűk péntek esti szuperspeciál után a 16. helyen álltak, de már az első igazi versenynapon a kilencedik–tizedik helyért harcoltak. Vasárnap a második szakaszon vették át végleg a kilencedik helyezést, amit a célig sikerült megtartaniuk. Ezzel két 11. és egy 10. helyezésük után pályafutásuk legjobb Eb-eredményét érték el.

Fotó: Csomós Mixi

„Életem legnehezebb versenye volt a Róma Rally – foglalta össze tömören Csomós Mixi. – A pályák szenzációsak, kanyar kanyar hátán, a leghosszabb egyenes szakasz száz méter volt, de előfordultak olyan részek is, ahol tíz méterenként következett egy kanyar. Szerintem ezt a versenyt mindenkinek ki kellene próbálnia, és rögtön át fogja értékelni a rallyról alkotott fogalmát. 

Ehhez jött a rendkívüli forróság. Olyat sem tapasztaltam még, hogy etapon kinyitom a szellőzőt és annyira forró levegő áramlik be a kocsiba, hogy inkább be kell csukni. A telefonom úgy felforrósodott verseny közben, hogy tölteni sem lehetett. A 32 kilométeres gyorsaságin ilyen körülmények között mentünk húsz percet. Ez volt az első alkalom, hogy nem csak szellemi, de fizikai fáradtságot is éreztem a célban. Rögtön megittam másfél liter vizet, de még így is meg akartam halni. Nagyon kemény volt. 

A csapatunk és Attila is nagyon jó munkát végeztek, ilyen körülmények között ennyire összeszedetten, hibamentesen versenyezni, szerintem hatalmas teljesítmény. 

Örülök neki, hogy az eddigi legjobb Eb-eredményünket értük el, de egy kicsit elégedetlen vagyok a saját teljesítményemmel, ráadásul a külső körülmények sem mindig segítettek. Ennél sokkal jobb eredményt szeretnénk elérni és szerintem Atival készen is állunk rá.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Hó, tükörjég, és egy majdnem medve – Wirtmann győzött a Hargita Rallyn

Győzelemmel kezdte a szezont Wirtmann Ferenc és Kerekes József a román bajnokság idei első futamán, a Hargita Rallyn. A Ford Escort Mk II-es egyszer ugyan megtréfálta őket és éppen csak elgurult a célig, a pályabejáráson pedig a hó és a jég és egy majdnem medve is rájuk ijesztett.

„Csak szuperlatívuszokban tudok beszélni a versenyről – mondta Wirtmann. – Minden a versenyzőkért történt és minden nagyon flottul zajlott. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Szenzációs pályák voltak, egész héten egyetlen gödörrel sem találkoztunk. Egyedül az időjárás miatt aggódtunk, miután a pályabejárásra leesett a hó és tükörjég volt az aszfalt. A versenyre azonban lekotorták, felszórták, így nyoma sem maradt a hónak. A pálya széle ettől függetlenül felázott és ahol nem volt padkavédelem, ott elég kihordásossá vált. Észnél kellett lenni, de nem volt vészes. 

Az Escort jól működött, bár egyszer ránk ijesztett, amikor elment a töltés. A gyorsasági felétől dadogott a motor, majd 120-nál végleg megállt. Kiraktam üresbe és begurultunk a célba. Szerencsénk volt, mert a célvonalon még kettővel, de átgurultunk, aztán jöttek a nézők és betoltak. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Az indítómotorral szokott gond lenni, a generátorral eddig nem volt. Az Escort motorja magas fordulaton eléggé rezonál, ez okozza általában a problémát. Szerencsére hosszabb etap következett, így a gyorsasági után a srácok megjavították és késés nélkül folytathattuk.

Nagyon jó hangulatú verseny volt, Kovács Levente barátom hívott meg, aki szintén egy Escorttal versenyez Romániában. Most nem tudott indulni, ezért végig velünk volt, segített mindenben. Ezúton is nagyon köszönöm a segítségét. 

A nézők is fantasztikusak voltak, a rendezők pedig mindent megtettek, hogy jól érezzük magunkat. Szívesen megyünk vissza máskor is.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Na de mi a helyzet a medvével? Ami errefelé valóban gyakori és minden ide látogatónak felhívják a figyelmét, hogy nem játék.

„Ezt nekünk is többször elmondták – veszi át a szót Kerekes Joti. – Annyit beszéltek róla, hogy amikor a pályabejáráson az út szélén megláttam egy barna állatot, felkiáltottam, ott egy medve. Feri rám néz, azt mondja, te, az egy tehén. Tényleg az volt, csak barna. Hát így találkoztunk egy majdnem medvével. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Én is csak meg tudom erősíteni Ferit, hogy nagyon jól szervezett verseny volt. Az egyik etapon volt egy rövid módosítás, egy rendezvény helyszínét kellett elkerülni. Erre kaptunk több információt is, amin felül a rendező küldött egy videót, hogy pontosan merre kell kerülni. Ilyet korábban még nem tapasztaltam. 

Feri fél év nem ült autóban, de ez nem látszott rajta. Szerintem lendületesen autóztunk. Nem volt sok ellenfelünk historicban, de ennek ellenére nem rossz győzelemmel kezdeni a szezont, főleg egy ilyen jó versenyen.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Bár a Wirtmann–Kerekes páros az Országos Historic Rallybajnokság első futamát kihagyta, a második versenyen, a júniusi Mecsek Rallyn biztosan ott lesznek. 

„A Mecsek Rallytól a teljes magyar historic szezont tervezzük – mondta Wirtmann. – Üzenem Zsírpapának, hogy Pécsen találkozunk. Viszek neki gumit, hátha azzal meg tud verni.“

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax

Zsírpapa, Kunmadaras 2025

Zsírpapa Zsír versenyen indult, de tényleg!

Váratlanul állt rajthoz Zsírpapa és az Öreglány Kunmadarason, az Intercars Rallysprinten. Meszes mindent belehajigált a tárcsába, de kaptak kávét, sütit és egy bónuszkört is, úgyhogy baromi jól érezték magukat. 

„Annyira jó verseny volt, hogy nem hiszed el, de tényleg! – kezdte Zsírpapa a beszámolót. – 160 induló volt, egy nap alatt betelt a nevezés. Nekem a harmadik nap jutott eszembe, hogy felhívom a rendezőt, lemennénk a fiúkkal egyet bohóckodni, tudod, hogy vigyem a szerelőimet. Azt mondja, betelt a nevezés, de tudod mit papa? Meghívlak benneteket. Na így mentünk le. Képzeld el, nevezést sem kellett fizetnünk, tényleg vendégek voltunk. 

Zsírpapa, Kunmadaras 2025
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa, Kunmadaras 2025

De hallod, olyan jó társaságba kerültünk. Jöttek a fiatalok, hogy szia papa, szia papa! Mintha mindig itt mentünk volna. Volt helyünk a szervizben, mindenki jól érezte magát, sütött, főzött. Szabó Attila szervizelt mellettünk, tőlük kaptunk kávét, mert azt persze elfelejtettünk vinni. Zsocáék voltak a másik oldalon, ők hozták a sütit.

Nálunk Meszes szokott ilyenkor főzni, de most sütött. Levittük a tárcsát, abba hajigált bele mindent, debrecenit, császárszalonnát, kolozsváriszalonnát, grillkolbászt, meg vittünk egy fél zöldségest is, hogy senki ne maradjon éhen. 

Zsírpapa, Kunmadaras 2025
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa, Kunmadaras 2025

A pálya, figyelj ide, tök frankó volt. Nyolc kilométer, fel tudtál váltani negyedikbe, ötödikbe. Volt benne szlalom rész is, de pont annyi, hogy az ember elviselje. A szerelő srácok, Deme Zsolti, Hosszú Laci, Rauth Tibi mind fülig érő szájjal szálltak ki. Ott volt velünk Lipi is, de ő nem akart beülni. 

Na de várjál! Még nem a szponzorokat akarom mondani, azt majd később. Ott vagyunk a harmadik kör rajtjában, megköszöntem a sportbírónak a munkáját, meg hogy itt lehettünk.

Lejöttünk a gyorsról, integetnek, hogy álljak meg. Megállok, azt mondja a srác, most telefonáltak a rajtból, ha akarok mehetek még egyet. Na, gyorsan visszamentem Norbikáért – az ő anyukája hozta a sütit –, mert kérdezte, hogy egyszer majd beülhetne-e. Mondtam neki, most van az egyszer, úgyhogy őt is vittem. 

Zsírpapa, Kunmadaras 2025
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa, Kunmadaras 2025

Na most elmondom a szponzorokat: köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek, hogy támogatnak. Nélkülük nem tudnék versenyezni, ilyen jó csapatom sem lenne és a szerelőket sem tudtam volna most vinni. 

Köszönöm a rendezőknek, a sportbíróknak, mindenkinek, aki ezt a versenyt összerakta, a versenyzőtársaknak, a szurkolóknak, hogy ilyen jó hangulatot teremtettek. Nagyon jól éreztük magunkat. Üzenem mindenkinek, ha jó versenyen akar indulni, vagy szurkolni ide jöjjön, mert ez nagyon zsír volt.

Zsírpapa, Kunmadaras 2025
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa, Kunmadaras 2025

Legközelebb historicon találkozunk, mert Wirtmann-nak már a múltkor is megígértem, hogy jól elverem. Addig vigyázzatok magatokra! Puszi a csajoknak!“