Csomós Mixi

Csomós Mixi és Nagy Attila újra aszfalton versenyez a Róma Rallyn

Két murvás futam után újra aszfalton versenyez Csomós Miklós és Nagy Attila Skoda Fabia R5-tel a rally Európa-bajnokság idei hatodik futamán, a Róma Rallyn. A verseny előtti héten 120 kilométeres teszten vettek részt, amelyen a Hankook aszfaltos versenygumijait próbálhatták ki. A HUMDA Academy versenyzője abszolút felkészült, eltökélt és a legjobb tízbe várja magukat. 

Az olasz főváros, Róma ad otthont a Rally Európa-bajnokság hatodik futamának, amely a májusi Kanári-szigetek Rally után a második idei aszfaltos versenye lesz a sorozatnak. A péntek esti prológot a Róma jelképének is tekinthető Colosseum körül rendezik, majd a mezőny átutazik a fővárostól nyolcvan kilométerre dél-keletre fekvő Fiuggiba. Az ásványvízéről híres, tízezer fős város lesz a verseny igazi központja. 

Szombaton és vasárnap is egyaránt 92 gyorsasági kilométert tesz meg a mezőny. A verseny különlegessége lesz a szombati Santopadre–Fontana Liri gyorsasági szakasz a maga 29 kilométerével, illetve a még ennél is hosszabb  vasárnapi pálya, a Cave–Subiaco, amely 32,5 kilométeres.

Fotó: Csomós Mixi

A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. közreműködésével versenyző Csomós Mixi és Nagy Attila még nem vettek részt a Róma Rallyn, így a pályák nagy része hiába egyezik meg a korábbi években használtakkal, minden újdonság lesz a magyar páros számára. 

A felkészülés kivételesen már a verseny előtti héten hétfőn megkezdődött, amikor a Hankookkal közösen 120 kilométeres fejlesztési teszten vettek részt. 

„Örülök neki, hogy visszatérünk aszfaltra – mondta Csomós Mixi. – Az idei szereplésünk alapján kicsit úgy tűnhet, mintha murvamenők lennénk, pedig aszfalton sokkal nagyobb a tapasztalatunk. 

Nagyon jó volt a Róma Rally előtti héten 120 kilométert tesztelni a Hankookkal. Remélem, hasznos információkkal szolgáltunk a versenygumik fejlesztéséhez, és nekünk is sikerült egy kicsit visszarázódni az aszfaltos versenyzéshez. 

A Róma Rally pályáin még nem jártunk, de azt tudjuk, hogy nagyon kihordásosak, ami miatt biztosan hátrányt jelent, hogy később rajtolunk, de nem baj, ezt a nehézséget vállaljuk. 

A legfontosabb feladatunk, hogy minden gyorsasági szakaszt teljesítsünk és hogy minél nagyobb tapasztaltunk legyen, ha jövőre visszatérünk. Várom a két hosszú pályát. Minél hosszabb egy gyorsasági, annál jobban tudok koncentrálni, emiatt talán ezeken a szakaszokon lehetünk a legközelebb az ellenfeleinkhez. 

A mezőny most is nagyon erős, de azt gondolom, hogy az első tíz reális cél lehet. 

Hálásan köszönjük a rengeteg szurkolást! Atival Rómában is azon leszünk, hogy ezt minél jobban megháláljuk.“

Fotó: Csomós Mixi
Logisztika: Repülő, busz, vonat és egy kis séta

Minden út Rómába vezet – tartja a mondás, de ezúttal ez egy kicsit bonyolultabb. A GR Motorsport színeiben versenyző páros Skoda Fabia R5-öse ezúttal az idei Eb-program egyik legrövidebb és legegyszerűbb útvonalán, kevesebb mint 1600 kilométer megtétele után jut el a verseny helyszínére. Csomós Mixi és Nagy Attila szokás szerint repülőn utazik ki, de ezúttal egy kis buszozás, vonatozás, sőt, még egy jó hosszú séta is szerepel a programjukban. 

„Minden Eb-futam más logisztikai kihívást tartogat, de talán a Róma Rallyé a legviccesebb – nevet Nagy Attila. – Általában a versenyautó kijutása a legbonyolultabb, ez most viszonylag egyszerűbb feladat. 

Mi Mixivel repülővel utazunk ki és normális esetben a reptéren bérelünk autót. Ez azonban Rómában nagyon drága. A verseny helyszínétől pár kilométerre találtunk egy másik megoldást, itt a csapat számára szükséges három bérautót annyiért kapjuk meg, mint Rómában egyet. 

Ehhez azonban a reptéren buszra kell szállnunk, majd másfél órát utazunk vonattal és a végén még lesz egy két és fél kilométeres sétánk a kölcsönzőig. Odafelé mi intézzük, visszafelé az egész csapat ezt az utat járja be. 

Fotó: Csomós Mixi

Szerdán a hivatalos teszten veszi kezdetét a programunk. Aznap este hat és kilenc között szeretném megcsinálni az adminisztratív átvételt, mert csütörtök reggeltől már pontos beosztással járhatjuk be a pályákat. Pénteken fejeződik be a pályabejárás és még aznap este lesz az első gyorsasági a Colosseum körül. 

A verseny egyik érdekessége a két hosszú pálya. Mixi nagyon jól tud koncentrálni a hosszú gyorsaságikon, de húsz kilométer felett szerintem kell egy–egy pontot találni, ahol lazíthat. Amikor pár éve a Barum Rallyn ilyen hosszú pályákon versenyeztünk, akkor ott fel is írtuk az itinerbe, hogy a következő két kilométer laza, rázd le magad. 

Navigátor szempontból is kihívás egy ilyen pálya, hiszen nekem is koncentrálnom kell, de leginkább sok vizet kell előtte innom, hogy ne száradjon ki a szám. 

Mixivel nagyon várjuk már a rajtot, májusban, a Kanári-szigeteken versenyeztünk utoljára aszfalton, remélem, ezúttal sem fogunk csalódást okozni a szurkolóknak.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax