Hänninen első aszfaltos győzelme – Kanári-szigetek Rali

Pályafutása első aszfaltos IRC-futamgyőzelmét aratta Juho Hänninen a Kanári-szigetek Ralin, az IRC második fordulóján. A Skoda gyári versenyzője mindössze 1,5 másodperc előnnyel nyert csapattársa, Jan Kopecky előtt. A harmadik helyet a verseny meglepetésembere, Thierry Neuville szerezte meg mindössze 8,2 másodperc hátránnyal, amellyel egyben a legjobb peugeot-s versenyző is lett.

Nagyon szoros négyes verseny alakult ki a Kanári-szigetek Ralin. Az első szakaszt ugyan Guy Wilks nyerte a brit Peugeot importőr 207-esével, de ezt követően a tavalyi győztes, Jan Kopecky vette át a vezetést. Legnagyobb ellenfele, némi meglepetésre a fiatal belga, Thierry Neuville volt, aki minden kétséget kizáróan pályafutása legjobb formáját hozta. Nem csak gyorsasági szakaszt tudott nyerni, de a kilencedik szakaszon még a vezetést is átvette egy időre.

Kicsit óvatosan kezdett az IRC címvédő Juho Hänninen és a belga Freddy Loix is. Azonban a verseny végére mind a két skodás belehúzott. Hänninen négy szakaszgyőzelemmel az utolsó előtti gyorsaságin állt az élre. Az utolsó Artenara gyorsaságin ugyan Kopecky volt a leggyorsabb, 2,4 másodperccel verve Hänninent, a finnekazonban így is maradt 1,5 másodperc előnye, és megnyerte a versenyt.

Többször is óvatoskodott Thierry Neuville, ám ezt inkább a fiatal belga előnyére kell írni, hiszen egyetlen hiba nélkül hozta Peugeot-ját a harmadik helyre. A következő futamokon pedig abszolút győzelmi esélyesként kell számolnunk vele.

A verseny végére elvesztette a győzelmi reményeit Freddy Loix, de így is csak 18 másodperccel lemaradva futott be a negyedik helyen.

Guy Wilks a kezdeti fellángolása és két szakaszgyőzelme után egy kicsit elvesztette a bizalmat Peugeot-jában, ám így is meg tudta védeni az ötödik helyet Andreas Mikkelsen Skodája előtt.

Nem nagyon remekelt a Monte-Carlo Rali győztese, Bryan Bouffier, aki nagyon idegenül mozgott a spanyol szigeten és csak a soványka hetedik helyet szerezte meg.

Bruno Magalhaes a Montén elszenvedett balesete után nem találta régi tempóját, és meg kellett elégednie a nyolcadik helyezéssel.

Némi fejlődést mutattak a Protonok, hiszen Giandomenico Basso 2 perc 37 másodperc hátránnyal végzett a kilencedik helyen, ami nagy tempóbeli előrelépést jelent a malajziai gyárnak. PG Andersson defekt miatt késett és lett 15.

Toni Gardemeister először szerepelt saját csapata, a TGS Skoda volánja mögött, de ugyanúgy a tizedik helyen végzett, mint a Montén az Astra-csapat Peugeot-jával.

A verseny magyar résztvevője, a Hering–Táborszki páros a kétkerékhajtású kupában a 17 célba ért páros közül a 12. helyet szerezték meg.

A bajnokság két verseny után nagyon szoros, Hänninen 33 ponttal áll az élen, a 31 pontos Bouffier, a 30 pontos Loix és a 25 pontos Wilks előtt.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax