Igazi historic rali – Baranya Kupa

Nem csak a historic raliautók, de a verseny hangulata is a régi idők raliját idézte a Baranya Kupán. Az Országos Historic Ralibajnokság versenynaptárában másfélszeres szorzóval szereplő futam nagyon változatos, nehéz körülményeket támasztott a versenyzőkkel szemben, az éjszakai gyorsasági szakaszoktól kezdve a reggeli párás, nedves úton át, a száraz, napsütéses időjárásig minden előfordult. A kétnapos versenyt több műszaki hiba és baleset is tarkította. A legsúlyosabbat a Varga–Horváth kettős szenvedte el, akiket korházba kellett szállítani, de szerencsére azóta már kiengedték őket és egy kis pihenés után száz százalékosan felépülhetnek. A 12 rajthoz állt versenyzőpáros közül heten értek célba. A C csoport versenyét a Wirtmann–Barna kettős nyerte, míg a D csoportban az idei meglepetéspáros, a Kalapács testvérek győztek.

„Nagyon nehéz verseny volt. Az eredménylista alapján úgy tűnhet könnyen nyertünk, de nem így van. Nagyon meg kellett küzdenünk ezért a győzelemért” – mondta Wirtmann Ferenc, aki Barna György navigálásával idei harmadik győzelmét aratta a C csoportban, a már-már legendás kék Ford Escort Mk 1-essel, és szerezte meg immáron ötödszörre a bajnoki címet.

Wirtmann legnagyobb ellenfele a C csoportban, a Juhász–Rimár kettős volt BMW 2002-essel, ám a kilencedik gyorsasági szakaszon valószínűleg anyagfáradás miatt eltört a jobb hátsó tengelycsonkjuk, aminek köszönhetően kiszakadt a kerekük és a verseny feladására kényszerültek.

Így a C csoport második helyét a Tóth–Hammer kettős szerezte meg Skoda S120-assal. Totya a mecseki pályák nagy ismerője, hiszen már több mint harminc alkalommal versenyzett errefelé és általában a „minden a legnagyobb rendben volt” mondattal szokta zári a versenyt. De most nem. „Az utolsó körre, ahogy kiálltunk a szervizparkból négyszáz méter múlva defektet kaptunk. Nyárásvölgy közepén pedig felforrt a vizünk. 2005-ben készült el az autó, 2007-ben kapta meg ezt a motort, de még ilyesmi nem fordult elő velünk. Egy nagyon kedves sportbírótól kaptunk vizet, csak neki köszönhetjük, hogy folytatni tudtuk a versenyt. Miután feltöltöttük a víztartályt, soha többet nem ment ötven fok fölé a vízhőmérséklet, úgyhogy rejtély, mi okozta a hibát.”

Már a Vác Ralin is a D csoportban folyt a legnagyobb küzdelem, ami a Baranya Kupára is igaz volt. Ezt a csatát nyerte az idei év meglepetés párosának kikiáltott Kalapács–Kalapács kettős Opel Kadett C Coupéval. „Nagyon nehéz verseny volt, főleg reggel, amikor nem lehetett tudni, hogy hol vizes a pálya és hol nem, de nagyon élveztük” – mondta a boldog győztes.

Egészen az utolsó körig komoly nyomás alatt tartotta Kalapácsékat a Zsótér–Bertalan kettős Opel Ascona B-vel. „Zobákon az első körben volt egy kis kalandunk, amikor egy bukkanó eldobta az autót, ellenkormányoztam, letapadt és beleálltunk a partoldalba. Szerencsére az autó nem sérült meg, később viszont elrepült a hűtőmaszkunk. Az utolsó körben elszakadt a kuplungbowdenünk, úgyhogy örülünk, hogy a második helyünket meg tudtuk tartani.”

A D csoport harmadik helyén ért célba a Leitold–Bazsó kettős Fiat 131 Abarth-tal. A Leitold házaspárnak a Vác Rali óta ez volt a második közös versenye. Akkor Gábor János helyett ugrott be Bazsó Ildikó férje mellé, akinek nagyon megtetszett a rali. „Szoktam hajtani. Be van írva az itinerbe, hogy hol lehet gyorsan menni” – lelkendezett az újonc navigátor. „Sajnos az autóban ennyi van, ennél gyorsabban nem tudunk menni vele, az első futóművön kellene egy kicsit javítani” – foglalta össze Leitold.

A D csoport negyedik helyét szerezte meg a Dergez–Luca kettős Lada 21011-essel. „Váltó gondjaink voltak, elfogyott a kettes” – mondta Dergez Attila.

Márkatársuk a Varga–Horváth kettős, a verseny harmadik gyorsasági szakaszán csúszott le az útról és ütközött fának a Zsiguli tetejével. A baleset miatt megállították a versenyt és a páros mindkét tagját korházba szállították. Varga Roland zúzódásokkal és némi izomfájdalommal még vasárnap elhagyhatta a korházat. Navigátorát, Horváth Zsoltot megfigyelésre ugyan benntartották egy ideig, de már kiengedték és kisebb agyrázkódással ő is megúszta az esést. „Nagyon köszönöm mindenkinek, aki a balesetnél segítséget nyújtott nekünk” – mondta Varga Roland. „Köszönjük a sok jókívánságot is, már mind a ketten jobban vagyunk, és nagyon szeretnénk még az idén közösen versenyen indulni.”

A D csoportban Vargáékon kívül több kieső volt. A Kövesdán–Kerekes kettős Porschéjában a váltó hibásodott meg, a Varga–Keresztes páros Volkswagen Sciroccójában pedig a motor. „Nem lett jó ez a motorunk, úgyhogy nem is bánom, hogy tönkre ment. Jövőre építek egy jobbat” – mondta Varga István. A B csoport egyetlen résztvevője, a Mekler–Meklerné kettős Alfa Romeo Giuliájában a váltó hibásodott meg.

Célba ért viszont a Replica kupa egyetlen résztvevője, az Endrődi–Kulcsár kettős az igazi kuriózumnak számító Tatra 613-assal. „Két henger már a rajttól fogva nem megy és a harmadik is megállt. Még szerencse, hogy így is maradt öt hengerünk” – mondta Endrődi Harri. „Az egyik kerékcsapágyunk tönkre ment, amit ki kellett cserélni így a célban mind a négy keréken különböző fék volt. Ja és a gázpedál sem akart visszajönni. Úgy kellett alányúlni és visszahúzni. Egyébként minden rendben volt, örülünk, hogy célba értünk. Nagyon jó kis verseny volt.”

A Historic Országos Ralibajnokság ezzel még nem ért véget, hiszen a Tatabánya Rali rendezőjével tárgyal a szövetség, egy esetleges egyszeres szorzójú verseny megrendezéséről. Ha sikerül megállapodni, akkor négy futamból áll majd az idei Historic Országos Ralibajnokság.

BARANYA KUPA VÉGEREDMÉNYE

  1. Wirtmann Ferenc–Barna György, Ford Escort RS2000 Mk.1, C3 1:19:11,7
  2. Kalapács Zsolt–Kalapács Kornél, Opel Kadett C Coupé, D3 +2:30,2
  3. Zsótér Bertalan–Eigel Attila, Opel Ascona B Gr.2, D3 +6:31,6
  4. Leitold Károly–Bazsó Ildikó, Fiat Abarth 131 Rally, D3 +7:28,6
  5. Dergez Attila–Luca Orsolya, Lada 21011, D1 +12:39,9
  6. Endrődi Harri–Kulcsár Dániel, Tatra 613, Rep +16:44,2
  7. Tóth István–Hammer Tamás, Skoda S120 S, C1 +20:32,2

ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG VERSENYNAPTÁRA

2012. május 31-június 2.                       46. Mecsek Historic Rali (1,5-szörös szorzó)

2012. szeptember 29-30.                      III. PM Peugeot Vác Rali

2012. október 20-21.                              Baranya Kupa 2012 (1,5-szörös szorzó)

2012. november 17-18.                          Tatabánya Rali*

*Egyelőre nem hivatalos

Krózser Menyhért

Krózser Menyhért: Lila szektor és tengelytörés

Jól kezdődött Krózser Menyhért idei utolsó versenye, a WSK Final Cup második fordulóján Franciacortában. Az időmérőn sorra szórta a lila szektorokat, az előfutamokon is jól szerepelt, ám az elődöntőben kilökték, így a KZ2 mezőny végéről kellett felküzdenie magát. 

Csípős hideg fogadta a mezőnyt Franciacortában, ahol reggel mindössze két fok volt. Ilyen körülmények között az ideális ív és a pálya többi része között egy minimális hőmérséklet különbség alakul ki, ami azt eredményezi, hogy az íven kívül nagyon nehéz betapasztani a gokartot. 

Éppen ezért volt nagyon fontos az időmérő, amelyen szárnyalt Krózser Menyhért, sorra szórta a lila szektorokat és végig a top háromban szerepelt. Az utolsó körre azonban elfogyott a tapadása, így a csoportjában a nyolcadik helyen végzett. 

Fotó: MHH Kart Team // Krózser Menyhért

A két előfutam jól sikerült, határozottan javult az elsőkörös teljesítménye, amelyen a legtöbbet szeretett volna dolgozni, így az időmérőhöz képest egy pozíciót javított. 

Az elődöntőben azonban a harmadik kanyarban balesetbe került, hátulról meglökték, eltört a felnije és a tengelye is, ami miatt nem tudta folytatni a versenyt. 

A döntőben ezért a 22. helyről rajtolt. A rutinos KZ2 mezőnyben egyébként sem könnyű előzni, most pedig a hideg aszfalt miatt különösen nehéz feladat volt az ívről lemenni. Ennek ellenére az MHH Kart Team versenyzője három pozíciót javított. 

Fotó: MHH Kart Team // Krózser Menyhért

„Összességében megint csak nagyon jó hétvégénk volt – mondta Krózser Menyhért. – Az időmérőn jó volt a tempóm, egy kicsit jobban kellett volna időzíteni, de most mentem először KZ2-ben ilyen gumikon, ilyen hidegben, úgyhogy ebből is tanultam. 

Az előfutamok jobban sikerültek, mint az előző héten. Az elsőkörös teljesítményemen szerettem volna javítani. Ez sikerült, de nyilván még egy pár verseny rutinnal sokkal jobb is lehet. 

Az elődöntőben sajnos kilöktek. Ez benne van a gokartsportban. A döntőben megint csak jó volt az első köröm és három pozíciót javítani is tudtam. Az eredménnyel messze nem vagyok elégedett, sem az időmérővel, sem pedig a döntővel, de úgy érzem, hogy most is sokat fejlődtem és nagyon közel vagyok a kategória elejéhez. Még egy kis rutinnal az eredmények is jönni fognak. 

Krózser Menyhért
Fotó: MHH Kart Team // Krózser Menyhért

Szeretném megköszönni mindenkinek az idei évet. Hatalmas utat jártunk be a csapattal, rengeteget fejlődtem az elmúlt pár hónapban. Jövőre folytatjuk.“

Krózser Menyhért, MHH Kart Team, KZ2 eredmények

Résztvevők: 47
Időmérő csoport: 8.
Időmérő: 15.
BC előfutam: 10.
AC előfutam: 11.
Előfutamok összesített: 14.
Elődöntő: 23. (baleset miatt kiesett)
Összesített: 22.
Döntő: 19.

Az MHH Kart Team együttműködő partnerei:

Metál Hungária Holding Zrt., Carsystem Hungária Kft., BDP Team – Brilliant Driver Program