Igazi historic rali – Baranya Kupa

Nem csak a historic raliautók, de a verseny hangulata is a régi idők raliját idézte a Baranya Kupán. Az Országos Historic Ralibajnokság versenynaptárában másfélszeres szorzóval szereplő futam nagyon változatos, nehéz körülményeket támasztott a versenyzőkkel szemben, az éjszakai gyorsasági szakaszoktól kezdve a reggeli párás, nedves úton át, a száraz, napsütéses időjárásig minden előfordult. A kétnapos versenyt több műszaki hiba és baleset is tarkította. A legsúlyosabbat a Varga–Horváth kettős szenvedte el, akiket korházba kellett szállítani, de szerencsére azóta már kiengedték őket és egy kis pihenés után száz százalékosan felépülhetnek. A 12 rajthoz állt versenyzőpáros közül heten értek célba. A C csoport versenyét a Wirtmann–Barna kettős nyerte, míg a D csoportban az idei meglepetéspáros, a Kalapács testvérek győztek.

„Nagyon nehéz verseny volt. Az eredménylista alapján úgy tűnhet könnyen nyertünk, de nem így van. Nagyon meg kellett küzdenünk ezért a győzelemért” – mondta Wirtmann Ferenc, aki Barna György navigálásával idei harmadik győzelmét aratta a C csoportban, a már-már legendás kék Ford Escort Mk 1-essel, és szerezte meg immáron ötödszörre a bajnoki címet.

Wirtmann legnagyobb ellenfele a C csoportban, a Juhász–Rimár kettős volt BMW 2002-essel, ám a kilencedik gyorsasági szakaszon valószínűleg anyagfáradás miatt eltört a jobb hátsó tengelycsonkjuk, aminek köszönhetően kiszakadt a kerekük és a verseny feladására kényszerültek.

Így a C csoport második helyét a Tóth–Hammer kettős szerezte meg Skoda S120-assal. Totya a mecseki pályák nagy ismerője, hiszen már több mint harminc alkalommal versenyzett errefelé és általában a „minden a legnagyobb rendben volt” mondattal szokta zári a versenyt. De most nem. „Az utolsó körre, ahogy kiálltunk a szervizparkból négyszáz méter múlva defektet kaptunk. Nyárásvölgy közepén pedig felforrt a vizünk. 2005-ben készült el az autó, 2007-ben kapta meg ezt a motort, de még ilyesmi nem fordult elő velünk. Egy nagyon kedves sportbírótól kaptunk vizet, csak neki köszönhetjük, hogy folytatni tudtuk a versenyt. Miután feltöltöttük a víztartályt, soha többet nem ment ötven fok fölé a vízhőmérséklet, úgyhogy rejtély, mi okozta a hibát.”

Már a Vác Ralin is a D csoportban folyt a legnagyobb küzdelem, ami a Baranya Kupára is igaz volt. Ezt a csatát nyerte az idei év meglepetés párosának kikiáltott Kalapács–Kalapács kettős Opel Kadett C Coupéval. „Nagyon nehéz verseny volt, főleg reggel, amikor nem lehetett tudni, hogy hol vizes a pálya és hol nem, de nagyon élveztük” – mondta a boldog győztes.

Egészen az utolsó körig komoly nyomás alatt tartotta Kalapácsékat a Zsótér–Bertalan kettős Opel Ascona B-vel. „Zobákon az első körben volt egy kis kalandunk, amikor egy bukkanó eldobta az autót, ellenkormányoztam, letapadt és beleálltunk a partoldalba. Szerencsére az autó nem sérült meg, később viszont elrepült a hűtőmaszkunk. Az utolsó körben elszakadt a kuplungbowdenünk, úgyhogy örülünk, hogy a második helyünket meg tudtuk tartani.”

A D csoport harmadik helyén ért célba a Leitold–Bazsó kettős Fiat 131 Abarth-tal. A Leitold házaspárnak a Vác Rali óta ez volt a második közös versenye. Akkor Gábor János helyett ugrott be Bazsó Ildikó férje mellé, akinek nagyon megtetszett a rali. „Szoktam hajtani. Be van írva az itinerbe, hogy hol lehet gyorsan menni” – lelkendezett az újonc navigátor. „Sajnos az autóban ennyi van, ennél gyorsabban nem tudunk menni vele, az első futóművön kellene egy kicsit javítani” – foglalta össze Leitold.

A D csoport negyedik helyét szerezte meg a Dergez–Luca kettős Lada 21011-essel. „Váltó gondjaink voltak, elfogyott a kettes” – mondta Dergez Attila.

Márkatársuk a Varga–Horváth kettős, a verseny harmadik gyorsasági szakaszán csúszott le az útról és ütközött fának a Zsiguli tetejével. A baleset miatt megállították a versenyt és a páros mindkét tagját korházba szállították. Varga Roland zúzódásokkal és némi izomfájdalommal még vasárnap elhagyhatta a korházat. Navigátorát, Horváth Zsoltot megfigyelésre ugyan benntartották egy ideig, de már kiengedték és kisebb agyrázkódással ő is megúszta az esést. „Nagyon köszönöm mindenkinek, aki a balesetnél segítséget nyújtott nekünk” – mondta Varga Roland. „Köszönjük a sok jókívánságot is, már mind a ketten jobban vagyunk, és nagyon szeretnénk még az idén közösen versenyen indulni.”

A D csoportban Vargáékon kívül több kieső volt. A Kövesdán–Kerekes kettős Porschéjában a váltó hibásodott meg, a Varga–Keresztes páros Volkswagen Sciroccójában pedig a motor. „Nem lett jó ez a motorunk, úgyhogy nem is bánom, hogy tönkre ment. Jövőre építek egy jobbat” – mondta Varga István. A B csoport egyetlen résztvevője, a Mekler–Meklerné kettős Alfa Romeo Giuliájában a váltó hibásodott meg.

Célba ért viszont a Replica kupa egyetlen résztvevője, az Endrődi–Kulcsár kettős az igazi kuriózumnak számító Tatra 613-assal. „Két henger már a rajttól fogva nem megy és a harmadik is megállt. Még szerencse, hogy így is maradt öt hengerünk” – mondta Endrődi Harri. „Az egyik kerékcsapágyunk tönkre ment, amit ki kellett cserélni így a célban mind a négy keréken különböző fék volt. Ja és a gázpedál sem akart visszajönni. Úgy kellett alányúlni és visszahúzni. Egyébként minden rendben volt, örülünk, hogy célba értünk. Nagyon jó kis verseny volt.”

A Historic Országos Ralibajnokság ezzel még nem ért véget, hiszen a Tatabánya Rali rendezőjével tárgyal a szövetség, egy esetleges egyszeres szorzójú verseny megrendezéséről. Ha sikerül megállapodni, akkor négy futamból áll majd az idei Historic Országos Ralibajnokság.

BARANYA KUPA VÉGEREDMÉNYE

  1. Wirtmann Ferenc–Barna György, Ford Escort RS2000 Mk.1, C3 1:19:11,7
  2. Kalapács Zsolt–Kalapács Kornél, Opel Kadett C Coupé, D3 +2:30,2
  3. Zsótér Bertalan–Eigel Attila, Opel Ascona B Gr.2, D3 +6:31,6
  4. Leitold Károly–Bazsó Ildikó, Fiat Abarth 131 Rally, D3 +7:28,6
  5. Dergez Attila–Luca Orsolya, Lada 21011, D1 +12:39,9
  6. Endrődi Harri–Kulcsár Dániel, Tatra 613, Rep +16:44,2
  7. Tóth István–Hammer Tamás, Skoda S120 S, C1 +20:32,2

ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG VERSENYNAPTÁRA

2012. május 31-június 2.                       46. Mecsek Historic Rali (1,5-szörös szorzó)

2012. szeptember 29-30.                      III. PM Peugeot Vác Rali

2012. október 20-21.                              Baranya Kupa 2012 (1,5-szörös szorzó)

2012. november 17-18.                          Tatabánya Rali*

*Egyelőre nem hivatalos

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Zagyva Dorka: Zagyvaróna csodálatos gyorsasági

Rengeteget tanult Zagyva Dorka pályafutása első ORB2-es és egyben első komoly aszfaltos rallyversenyén, a Salgó Rallyn. Édesapjával, Zagyva Lajos csak a célba érkezésre és a tapasztaltszerzésre koncentráltak, ám ezt jócskán túl teljesítették, hiszen a Citroën C2 R2 Max-szal az abszolút értékelés 11., még az RC4-es kategória 7. helyén végeztek. 

„Nagyon boldog vagyok – kezdte Zagyva Dorka. – Régen versenyeztem már aszfalton, ilyen gyors és komoly pályákon pedig még soha sem mentem, ezért nagyon izgultam a verseny előtt.

A két pálya közül Szuhától tartottam egy kicsit, mert felhordásos, szűk, fák között kell menni… De amikor először lejöttünk rajta, apával egymásra néztünk és azt mondtuk, ez nagyon jó pálya. Zagyvaróna pedig csodálatos: gyors, technikás, nagyon tudni kell rajta helyezkedni. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Ez első körben még egy kicsit tapogatóztam, de aztán egyre jobban kezdtem használni az autót. Be mertem menni tőre, tudtam improvizálni, alkalmazkodni a változó körülményekhez. Nagyon élveztem. 

Ha az időeredményünket nézed, akkor látszik, hogy van hová fejlődnöm, de így első lépésnek ez nagyon jó volt. Büszke vagyok apára is, akinek szintén ez volt az első Salgó Rallyja, és nem sokkal több rutinja van a navigálásban, mint nekem a vezetésben, ennek ellenére hibátlan munkát végzett.

A következő verseny a Mecsek Rally lehet, ami közvetlenül a szóbeli érettségi után lesz. Nem tudom, hogy bevállaljuk-e. Utána viszont szeretnék minél többet időt autóban tölteni, minél többet tanulni a rallyról.

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Köszönöm mindenkinek, aki lehetővé tette, hogy elrajtoljak életem első Salgó Rallyján, köszönöm a szurkolást, a jókívánságokat, a lájkokat. Nagyon jól estek.“

Dorkánál csak édesapja, Zagyva Lajos volt elégedettebb, akinek szintén ez volt az első Salgó Rallyja, de úgy tűnik nem az utolsó, hiszen nagyon megtetszettek neki a pályák. 

„Nagyon pozitív tapasztalatokkal és mondhatom azt is, hogy élményekkel lettem gazdagabb – mondta. – Dorka ahhoz képest, hogy élete első ORB2-es versenye volt és most ment először gyors, valódi aszfaltos pályákon, szerintem nagyon jól teljesített. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Az első körben tapogatóztunk. Megbeszéltük, hogy nem megyünk gyorsan, a tapasztalatszerzés a cél, de Dorka betegesen nézi az időket. Szerinte nagyon rosszul jöttünk, de mondtam, hogy ne foglalkozzon vele. 

Zagyvarónán első körben 10:16-ot jöttünk, másodikban 10:04-et, harmadikban 9:59-et. Ez még messze nem pályacsúcs, de látszik rajta az egyenletes fejlődés.

Ami engem illet, rettenetesen koncentráltam a számolásra, de a navigálásra is. A gyorsaságin csak az itinert tudtam diktálni, ott semmire nem volt idő, hogy itt engedd ki, vagy oda helyezkedj. Etapon meg tudtuk beszélni a tapasztaltainkat, de már közel van Dorka ahhoz, hogy egy profi navigátor többet tud segíteni neki, mint én. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Bármennyire is hihetetlen, még én sem versenyeztem a Salgó Rallyn. Valahogy mindig kimaradt, de már látom, hogy nagy hiba volt. Mind a két pálya nagyon tetszett, nekem Szuha talán még jobban. Az pedig, hogy többször is keresztezzük a Zagyva folyót, megint csak nagyon különleges dolog volt számomra. Szerintem nem most jártam itt utoljára. 

Ahogy Dorka is mondta, a következő hetekben a tanulásra koncentrál, az a fontosabb. Ha az érettségi után készen áll a Mecsek Rallyra, akkor ott indulunk, ha nem, akkor megyünk a következő versenyen.“

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.