Köhögtek a Citroënek, de továbbra is vezetnek – Mexikó Rali második nap

Mindkét gyári Citroën kisebb műszaki hibán esett át a Mexikó Rali második napján, de ennek ellenére is toronymagasan vezetik a versenyt. Sébastien Ogier 10,5 másodperc előnnyel áll az élen csapattársa Sébastien Loeb előtt, míg a legjobb fordos továbbra is Mikko Hirvonen 1 perc 30,4 másodperc hátránnyal a harmadik helyen.

A Mexikó Rali második napján is a Citroënek uralták a versenyt, bár a 17. gyorsaságin megszületett az első Ford győzelem, a többi 18 szakaszt a francia márka nyerte.

Sébastien Ogier a gyári Citroënnel kezdte a napot az élen, ám a másodiknak rajtoló csapattársa, Sébastien Loeb hamar átvette tőle a vezetést és a nap közepén már 19,7 másodperc előnyt harcolt ki. A második kör első szakasza előtt azonban Loeb váltója beragadt harmadikba, amit a versenyzőknek kellett megjavítaniuk. E miatt öt percet késtek a rajtból, 50 másodperc büntetést kaptak, és fél perc hátrányba kerültek.

Mindössze egy szakasszal később hibásodott meg Ogier motorja, ami miatt az ifjabbik Sébastien 15 másodpercet veszített. A következő gyorsaságin pedig a kézifékje nem működött, és fullasztotta le motorját egy visszafordítóban.

A nap végére ennek ellenére Ogier 10,5 másodperc előnnyel megtartotta vezető helyét. Mivel a verseny utolsó napján csak három szakaszt rendeznek, ezért ez még akár elég is lehet Loebbel szemben a győzelem megszerzéséhez.

A Citroëneket üldöző Fordok nem tudtak előnyt kovácsolni a szombati kedvező rajtpozíciójukból, és a DS3 WRC-k annak ellenére jobb időt futottak náluk, hogy ők végezték a pályatakarítást. Mikko Hirvonen másfél perc hátránnyal a harmadik, Jari-Matti Latvala pedig két és fél perccel a negyedik. Szombaton mindkét Fordost hátráltatta egy-egy defekt.

A szombati nap leggyorsabb versenyzője Petter Solberg volt, aki saját csapata színeiben nevezett Citroënjével, hét és fél perces hátrányát 6 perc 51 másodpercre dolgozta le, de ami ennél is fontosabb volt a számára, a péntek esti 13. helyről az ötödikre kapaszkodott fel.

Testvére, Henning Solberg a szombati utolsó igazi gyorsaságin veszítette el hatodik helyét Mads Ostberggel szemben, amikor Fordjában meghibásodott a kormány szervo.

Matthew Wilson előzőnapi elektromos hibája után nem tudott elrajtolni szombaton, a verseny meglepetésembere, Jevgenyij Novikov olajfolyás miatt adta fel a küzdelmet, míg Ken Block és Dennis Kuipers baleset miatt esett ki.

A WRC-k megfogyatkozása után a nyolcadik helytől már Szuper–2000-es autók következnek, Nasser Al-Attiyah, Martin Prokop és Juho Hänninen sorrendben.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax