Krózser Menya

Krózser Menya felkészült az Eb-futamra

Nagyot lépett előre Krózser Menyhért a Champions of the Future (CF) Euro Series negyedik, egyben záró futamán az olaszországi Franciacortában.

Az MHH Kart Team versenyzője rengeteg munkát fektetett a meglehetősen egyedi tulajdonságokkal rendelkező dél-amerikai MG gumik megértésébe. A munka gyümölcse mostanra ért be, sőt, a szombati előfutamokra a gokart tempója is meglett. Menya nagyon sokat gyorsult, és éppen csak lemaradt a döntőről, viszont nagy várakozásokkal tekint a két hét múlva, szintén Franciacortában megrendezésre kerülő Európa-bajnoki futamra.  

Nem volt könnyű helyzetben Krózser Menya, hiszen idén váltott OK kategóriára, amely az OKJ-hez (OK Junior) képest eleve nagyobb kihívás. A szezon elején a WSK sorozatban indult, amely tavasz közepe óta szünetel. Helyét a Champions of the Future (CF) és az Európa-bajnokság vette át. Mindkét sorozat ugyanazokon a pályákon zajlik, előbb CF-futamot, majd két héttel később Eb-futamot rendeznek ugyanazon a helyszínen.

Krózser Menya
Fotó: MHH Kart Team / Krózser Menya

A WSK és a CF/Eb között a legnagyobb különbség a versenygumikban van. Míg a WSK-ban Vegát, a CF/Eb sorozaton MG gumit használnak az OK kategóriában. Ez utóbbi teljesen egyedi tulajdonságokkal rendelkezik, használata nem egyszerű dolog. Menya helyzetét nehezítette, hogy az eddigi hat CF/Eb-futamból betegség miatt hármat kihagyott. Ettől függetlenül nagyon kemény munkát tett a gumik kiismerésébe, amely úgy tűnik, most végre meghozta a gyümölcsét. 

„Egészen másképp működik az MG, mint bármilyen más gumi, amivel eddig versenyeztem – mondja Menya. – Egy pillanat alatt el tudod melegíteni és utána gyakorlatilag nincs tapadása. Megvan a külön technikája, hogyan kell óvatosan megmelegíteni a felvezető körben, hogyan kell kezelni egy többkörös időmérőn, hogy az utolsó körben betapadjon, és hogyan kell beosztani az előfutamok vagy a döntő során. 

Ez volt a negyedik versenyem MG gumival és most értettem meg, hogy hogyan működik. Korábban bármit csináltam vele, elmelegedett. Most negyven kör után is gyönyörű állapotban maradt.“

Fotó: MHH Kart Team / Krózser Menya

Menya méltán lehet büszke magára, hiszen elég nehéz heteket okozott neki az abroncs működésének kitapasztalása. Franciacortában ráadásul a hétvége sem kezdődött könnyen, hiszen egyáltalán nem volt tempója, így az OK kategória 60 résztvevőjéből csak a 37. helyen kvalifikálta magát. Szombatra azonban minden megváltozott. 

„Elég szerencsétlenül alakult a hétvégénk. Az időmérőn nem volt tempóm, ami a pénteki két előfutamban sem nagyon változott. Az este áttételt cseréltünk és egy új beállítással próbálkoztunk. Szombatra tökéletes gokartot kaptam, a maradék három előfutamban tudtam előrejönni. A szuperfutamon is sokat előztem, de kaptam egy öt másodperces büntetést, így nem jutottam döntőbe. 

Ritkán hallasz ilyet tőlem, de most az eredmény nem számít. Iszonyúan nagyot léptünk előre ezen a hétvégén. Én is a gumikezelésben és a csapat is a vázzal. A (műszaki hátteret biztosító) Ward Racing az ígérte, hogy két hét múlva az Eb-futamra még egy tizedet találnak nekem a vázban, és akkor tényleg nagyon erősek lehetünk. 

Fotó: MHH Kart Team / Krózser Menya

Nagyon várom az Eb-futamot és nagyon szeretném már végre megmutatni, hogy mire vagyunk képesek a csapattal.“

A gokart Európa-bajnokság negyedik futamát július 8–10-én rendezik szintén Franciacortában. Addig teszttilalom van a pályán, a versenyzők pedig egy kicsit kipihenhetik magukat. 

Krózser Menyhért, MHH Kart Team, OK (Senior) eredmények
Champions of the Future Euro Series 4. futam Franciacorta (Olaszország) 2022. június 24–26. OK kategória

Résztvevők: 60
Időmérő csoport: 13.
Időmérő összesített: 37.
AB előfutam: 17.
AE előfutam: 16.
AD előfutam: 12.
AC előfutam: 9.
AF előfutam: 10.
Előfutamok összesítve: 39.
Szuperfutam 1: 23.
Összesített a döntő előtt: 41.

Az MHH Kart Team együttműködő partnerei:

Metál Hungária Holding Zrt., Carsystem Hungária Kft., Pillango GmbH

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax