Loeb: Ez nem sport!

A Jordán Rali szégyenteljes alakulása Sébastien Loeböt sem hagyta szó nélkül. Loeb és Hirvonen egyébként a rali történelem talán két leginkább olyan versenyzői, akik fáznak mindennemű sportszerűtlen megmozdulástól vagy csapatsorrendtől.

„Teljesen meglepődtem” – mondta Loeb, csapata taktikai döntéséről, mely szerint a Jordán Rali utolsó napján Ogier korai érkezéssel előtte rajtolt. „Egyáltalán nem számítottam ilyesmire. Ültünk az autóban, beszélgettünk, egyszer csak megjött (Ogier) és előttünk elrajtolt.”

„Nehéz dolog. Ez a taktika nem sport(szerű). Ez az egész egy kicsit olyan volt, mint egy sakkjátszma amit Malcolm (Wilson) és (Olivier) Quesnel játszanak, mi meg a sofőrök vagyunk. Egyáltalán nem jó.”

Loeb egy másik nyilatkozatában a megoldásra is tett egy javaslatot, amely pofonegyszerű:

„Ki kell találnunk, hogyan változtassunk ezen a helyzeten, és az összes versenyző egy lehetőségről beszél: a shake down legyen egyben kvalifikáció is.”

„Mindenkinek négyszer kell teljesíteni a shake downt (ez már most szabály). Az első három alkalommal letakarítjuk a pályát, a negyedik alkalommal pedig mérik az időnket. A leggyorsabb versenyző választ rajtpozíciót az első napon. Ez után a versenyt vezető választja ki a rajtpozícióját a következő napokon. Ez fair lenne mindenki számára, és mindenki azonos eséllyel indulna. A sport oldaláról ez teljesen fair lenne.”

„Ettől érdekesebbek lennének a shake downok is. Jó sztori lenne a média számára, és megoldanánk ezt a problémát. Így még akár kétnapos versenyek is működhetnének, mert néhány futamon az első két nap tényleg nem történik semmi, csak taktikázunk, és csak vasárnap van igazi verseny.”

Én ehhez hozzátennék még egy dolgot. Nem tudom, az olvasók mennyire figyelik a Formula–1 eseményeit, de ott illemkódex kidolgozását sürgetik, mert Lewis Hamilton Ausztráliában ki merte pörgetni utcai Mercedese kerekét, amitől néhányan azonnal maguk alá pisiltek hiszti rohamukban. Én inkább az illemkódexba azt foglalnám bele, hogy akit hazugságon kapnak, azt egy életre tiltsák el a sporttól. És akkor nem lesznek ilyen ötperces komputercserék sem.

Rally Hungary

Zagyva Dorka: Eb ötödik idő, magyar szakaszgyőzelem a Rally Hungaryn

Igen változatos versenye volt Zagyva Dorkának és Zagyva Lajosnak a rally Európa-bajnokság nyitó futamán, a Rally Hungaryn. Az első napon egy ugratás után megsérült a hűtőjük, ami miatt kiestek. Másnapra megjavították a Peugeot 208 Rally4-est, amivel Dorka szárnyalt. Kedvenc szakaszán, Iszkán a 16 fős, Eb-sztárokkal tűzdelt RC4-es kategóriában ötödik időt autózott, a Peugeot Kupa értékelésében pedig megnyerte a szakaszt.

„Nagyon jó versenyünk volt – mondta Zagyva Dorka. – Szombaton a Kislőtéren egy gödör után jött egy bukkanó, ami annyira megdobta az autót, hogy orra estünk. Azonnal néztem a vizet és amint elkezdett emelkedni a hőmérséklete, tudtam, hogy vége a versenyünknek. 

Szerencsére nem sérült komolyan az autó, csak hűtőt és lökhárítót kellett cserélnünk, így másnap Szuper Rallyval visszaálltunk. Ennek azért is örültem nagyon, mert így mehettem a kedvenc pályámon, Iszkán és a nagy mumusomon, Tésen. Iszkán RC4-ben ötödik időt értünk el, ami egy 16 fős Eb-mezőnyben számomra óriási dolog. 

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

Tés előtt egy kicsit féltem, az a pálya tavaly nagyon nem ment. Most úgy voltam vele, hogy csak végigmegyünk, nem itt kell megváltani a világot, de ahogy elrajtoltunk, éreztem, hogy sokkal jobban fekszik mint egy éve. A második körre pedig már nagyon vártam. 

Ezen a pályán éreztem a legjobban, hogy mennyit fejlődtem tavalyhoz képest. Nagyon büszke vagyok az ötödik időnkre, de tudom, hogy még sokat kell tanulnom. A verseny végén apu megdicsért, hogy jól mentem, nekem ennél több nem kell a veszprémi pályákon.“

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

„Így van! – erősítette meg Zagyva Lajos, Dorka édesapja és egyben navigátora. – Most is csak jót tudok mondani róla. Az orra esés sajnos benne van a rallyban. Évtizedek óta megyek ezeken a pályákon, sok újat nem tudnak mutatni, de álmomban sem gondoltam volna, hogy ez a bukkanó így megdobja az autót. 

Másnap nagyon jól ment Dorka. Iszkát imádta és szerintem most már Tést is szereti. Az, hogy az Eb mezőnyben ötödik időt autóztunk, várakozáson felüli, de a Peugeot Kupa szakaszgyőzelmet is nagyra értékelem. Sokat kell még tanulnia, ez nem is kérdéses, de látom rajta a fejlődést, nagyon odatette magát és büszke vagyok rá.“ 

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.