Példaértékű összefogással menekült meg az idei Országos Historic Ralibajnokság

Hosszas előkészítő és egyeztető munka után biztosra vehető, hogy az idén is értékelhető lesz az Országos Historic Ralibajnokság, miután a szeptember 29–30-a között megrendezendő Vác Ralit is felvették az MNASZ versenynaptárába, Historic futamként.

Az idén elmaradt két rali 1-es futam, az Eger és Miskolc Rali a historic mezőnyét érintette a legrosszabbul, hiszen mindkét helyszínen a két nap külön, két-két futamot tartottak volna, így összesen négy verseny esett ki a bajnokságból, amelyben sokáig csak a június elején megtartott Mecsek Rali és az októberi Baranya Kupa szerepeltek. A szabály értelmében pedig legalább három futamból kell állnia a historic bajnokságnak, hogy értékelhető legyen.

A problémát a magyar raliban példaértékű összefogással sikerült megoldani. A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ), a Rali Sport Bizottság (RSB), a Historic Munkacsoport és a Vác Rali rendezője is mindent megtett annak érdekében, hogy az Országos Historic Ralibajnokság váci futama az MNASZ versenynaptárába bekerüljön. Az így háromfordulósra bővült bajnokság már értékelhetővé válik, de további jó hír, hogy előrehaladott tárgyalások folynak egy novemberi, tatabányai helyszínű verseny felvételéről is, így akár négy futamból is állhat a 2012-es Országos Historic Ralibajnokság.

„A két elmaradt verseny után minden követ megmozgattunk annak érdekében, hogy az idén is bajnokot tudjunk hirdetni az Országos Historic Ralibajnokságban” – mondta Barna György, a Historic Munkacsoport vezetője. „Ennek érdekében nyugodtan mondhatjuk, hogy példaértékű összefogásra került sor.”

„A Vác Rali rendezője, Fodor Krisztián már korábban is szívesen látta volna a historic mezőnyét, de mivel ez egy RTE-futam, amelynek a szabályai eltérnek az Országos Ralibajnokság és a historic szabályaitól, nagyon sok előkészítő munkát és kompromisszumot igényelt a verseny. Szerencsére minden fél, az MNASZ, az RTE és a rendező is azon volt, hogy a problémákat megoldjuk, így minden akadály elhárult a verseny megrendezése elől. A historic mezőnye az RTE M csoportja, vagyis a licenccel rendelkező versenyzők után fog rajtolni.”

„Tavaly részt vettem a versenyen és azt gondolom, hogy a Vác Rali egy nagyon jó színvonalú futam. Közel van Budapesthez és az ország legtöbb részéhez is. Kis költségvetéssel megvalósítható, ami manapság nagyon fontos. Hogy volt értelme a munkánknak, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy 17 páros nevezett a historicban, amelyre a Mecsek Rali Eb-futamait leszámítva eddig nem nagyon volt példa.”

„Az egyik legnagyobb név Varga „Cigány” Zoltán lesz, aki BMW M3-asával Vácon fog debütálni a historic mezőny Replica Kupájában. Minden raliszurkolót szeretettel várunk szeptember 29–30-a között a Vác Ralin.”

VÁC RALI HISTORIC NEVEZÉSI LISTÁJA (NEM HIVATALOS)

  • 301    Wirtmann Ferenc–Barna György, Ford Escort RS 2000 Mk1, C3
  • 302    Kövesdán András–Kerekes József, Porsche 911 RS, D4
  • 316    Varga”C” Zoltán–Sirkó Csaba, BMW M3, Replica
  • 303    Juhász Zsolt–Rimár Tamás, BMW 2002,  C3
  • 304    Zsótér Bertalan–Eigel Attila, Opel Ascona B 1900, D3
  • 305    Varga Roland–Varga Sándor, VAZ 21011/2106, D2
  • 306    Varga István–Keresztes István, Volkswagen Scirocco GTI, D2
  • 307    Nagy István–Tóth Tibor, Volkswagen Golf I GTI, D2
  • 308    Kalapács Zsolt–Kalapács Kornél, Opel Kadett C Coupe, D3
  • 309    Kátai Tamás–Kása Ferenc, Fiat 131 Abarth Rally, D3
  • 310    Leitold Károly–Bazsó Ildikó, Fiat 131 Abarth Rally, D3
  • 311    Gaál József–Gáspár Béla, Opel Ascona B 1900, D3
  • 312    Tóth István–Hammer Tamás, Skoda S120 S, C1
  • 313    Lukács Zsolt–Sárdi Zoltán, Skoda 110 Rallye, C1
  • 317    Endrődi Harri–Kulcsár Dániel, Tatra 613, Replica
  • 314    Kőváry Barna–Tóth Zsolt, Trabant 601, D2
  • 315    Ördögh Miklós–Imrik Tamás, Ford Escort XR3i, E2

ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG ÁLLÁSA

1. (B) CSOPORT

  • 1. Mekler László–Mekler Mikó Edit, Alfa Romeo Giulia Sprint GT  1,5

2. (C) CSOPORT

  • 1. Wirtmann Ferenc–Barna György, Ford Escort MK1 RS2000  21
  • 2. Juhász Zsolt–Rimár Tamás, BMW 2002 1,5
  • 3. Tóth István–Kósa Ferenc, Skoda 120S Rallye 1,5

3. (D) CSOPORT

  • 1. Zsótér Bertalan–Eigel Attila, Opel Ascona B  21
  • 2. Kalapács Zsolt–Kalapács Kornél, Opel Kadet C GTE 16,5
  • 3. Varga Roland–Varga Sándor, VAZ 21011/2106 15
  • 4. Varga István–Keresztes István, Volkswagen Scirocco 12
  • 5. Kátai Tamás–Bauer Miklós, Fiat Abarth 124 Rally 9
  • 6. Dergez Attila–Luca Orsolya, VAZ 21011   7,5
  • 7. Leitold Károly–Gábor János, Fiat Abarth 131 Rally 6
  • 8. Hammer Tamás–dr. Szarvas Szilvia, VAZ 21011  6
  • 9. Királyvári Gábor–Szám Béla, Wartburg 353 WR   5,5
  • 10. Kővári Barna–Tóth Zsolt, Trabant 601   3
  • 11. Kacsári Gábor–Kacsári Balázs, Fiat 131 Racing 1,5
  •       Kövesdán András–Jójárt András, Porsche 911 RS 1,5
  •       Nagy István–Tóth Tibor, Volkswagen Golf I 1,5

4. (D) CSOPORT

  • 1. Ördögh Miklós–Imrik Tamás, Ford Escort XR3i 1,5

REPLICA KUPA

  • 1. Bákúti Krisztián–Vukics Balázs, Fiat 131 Abarth Rally 10
Wirtmann Ferenc

Wirtmann: Kuplung, szuperrally, de így is élveztük

Kalandos versenye volt Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek a Salgó Rallyn. Az Országos Historic Rallybajnokság második futamán az első öt szakaszt megnyerték és vezették a versenyt, amikor elromlott a Ford Escort Mk II-es kuplungja, így a napi utolsó szakaszt ki kellett hagyniuk. Szombaton szuperrallyval visszaálltak, de a kihagyott gyorsasági miatt annyi büntetést kaptak, hogy az abszolút értékelésben a nyolcadik, D csoportban pedig az ötödik helyre tudtak felkapaszkodni.

Jó versenyt ígért Wirtmann Ferenc a Salgó Rallyra és a műszaki hibájuk ellenére is azt gondolja, nem tévedett az előrejelzéssel. 

„Tényleg jó verseny volt, jó pályákkal – mondja. – Ceredet nem kell bemutatni, az egyik legjobb magyar gyorsasági. Kazár rettentő gyors, bár most megnövelték a hosszát. A másik két pályát Katalinaknaként ismerjük. Elég durva, de igazi rally gyorsasági. Sok volt a murvafelhordás, a sár, verseny közben is esett az eső, mégis kevés defekt volt. Mi Jotival nagyon élveztük a pályákat. 

Az első öt gyorsaságit megnyertük, de már az elején probléma volt a kuplunggal, nem emelt ki. A hatodik szakaszon nem mertünk elrajtolni, mert ha bent maradunk a pályán, akkor vége a versenyünknek. Inkább bementünk a szervizparkba, ahol kicseréltük a kuplungot, így másnap folytatni tudtuk a versenyt.“

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

A szuperrallyt azonban a historic szabálya komolyan bünteti. 

„A historic sajátos szabálya szerint, ha ez első nap kiesel, akkor az addigi eredményeidet törlik és a kategória utolsó idejét kapod, plusz kihagyott gyorsaságinként öt percet – vette át a szót Kerekes Joti. – Ez nekünk összességében több mint 15 perc büntetést jelentett, de legalább versenyben maradtunk. Mivel szuperrallyztunk, a megszerzett pontjainkat is felezik, így számításaink szerint három pontot kaptunk, ami még mindig több, mint ha kiesetünk volna.“

A verseny második napján, szombaton így már nem kellett sietnie a párosnak és előkerültek a használt gumik is. 

„Előszedtük az összes kopott gumit, amit egyébként versenyre már nem raktunk volna fel, és elhasználtuk őket – mondta Wirtmann. – Zagyvarónát mind a háromszor megnyertük. Szuhára nem voltak jók a széles gumik, de mivel gyakorlatilag nem számított az időeredményünk, fent hagytuk őket és azzal mentünk. Ott mind a kétszer kikaptunk. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

Abszolútban 8., D csoportban 5., D3-as kategóriában pedig 4.-ek lettünk. Ennyit tudtunk kihozni a versenyből. A Mecsek Rally előtt át kell néznünk a kuplungot és a hidraulikát is. Amint megvan a hiba oka, tudjuk orvosolni. Remélem, a másik magyar klasszikus versenyen, Pécsen az eredményünk is jobb lesz. De ha csak annyira élvezzük Jotival, mint a Salgót, akkor már elégedettek leszünk.“ 

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax