Rali vb sem létezik szurkolók nélkül

Régi vesszőparipám a raliversenyek előtti hivatalos teszt. A vb és IRC-futamokon már jól bevált dolog, hogy egy viszonylag rövid pályán egy egész délelőtt, vagy éppen délután körözhet a mezőny, amikor is, ha az embernek szerencséje van, akár ötször-hatszor is láthatja kedvencét, vagyis majdnem annyiszor, mint ahányszor egy verseny alatt összesen.

Persze a teszt nem hasonlítható össze azzal, amikor éles körülmények között a tizedmásodpercekért küzdenek a versenyzők, és szinte a karosszéria is lobog az autókon, de azért akárhányszor voltam teszten, sosem csalódtam benne.

Ráadásul még az az el nem hanyagolható előnye is megvan, hogy a versenyzők is kulturált körülmények között, zárt pályán próbálhatják ki versenyautóikat, nem kell privát pályalezárásokkal borzolni a helyiek kedélyét, esetleg keresztbe tenni vele a rendezőnek, amely legközelebb nem kaphat pályát a tesztpálya tulajdonosától, mert az a ralisok tönkretették

Az FIA ma tette közzé a 2010-es rali világbajnokság szabálymódosításait, amelyekben túl sok újdonság nem volt, hiszen szinte mindent bejelentettek már. Viszont egy egész bekezdést szántak a tesztre.

„A shake downt (tesztet) egyaránt média és promóciós lehetősségként kell megrendezni, valamint, hogy a versenyzők kipróbálhassák az autóikat.”

Vagyis az FIA szerint is fontosabb a média és promóció, mint a teszt eredeti feladata, hogy az autót kipróbálják. A vb-n már korábban is bevett szokás volt, hogy a shake downon esetenként vendég navigátor ült az autóban. Például, amikor Loeb vitte Maradonát.

A teszten való részvétel eddig is kötelező volt a vb-n, legalábbis a gyári csapatok versenyzőinek, most azonban minden csapat regisztrált versenyzőinek minimum négy alkalommal kell végigmenni a teszten.

Vagyis a versenyzőknek kötelező szórakoztatni a közönséget.

Talán érdemes lenne ezt a szemléletet átvenni a rali vb-ről, és nálunk is azt helyezni előtérbe, hogy mivel lehet jobban kiszolgálni a közönséget, nem azon vitatkozni, hogy hány lassítót tegyenek a pályákra, mert a közönség a show-ra jön, nem a lassítókra.

Azt pedig már csak nagyon félve írom le, hogy egy ilyen teszten, ha netán mérnék az időket, akkor az alapján össze is lehetne állítani a másnapi rajtsorrendet, és akkor nem lenne vita azon, hogy ki kinek a porába megy és ki kit ér utol. Ha valaki gyors, mutassa meg, ha meg elbaltázta a tesztet, akkor csak magát okolhatná. De persze egy ilyen újításnak még a felvetése is biztos idegrohamot okozna a magyar rali kőbevésett szabályait betartók körében.

A Mecsek Rali szervezője, Jelen István korábban már ígéretet tett rá, hogy az idén lesz hivatalos teszt a versenyén. Akár úgy is, hogy azon kötelező legyen a részvétel. Ha már olyan nagyon ragaszkodunk az FIA szabályok, olykor értelmetlen átvételéhez, ezt az értelmeset is érdemes lenne átvenni.

Az FIA szemléletéről már nem is beszélve, ahol a szurkolók kiszolgálását – akár közvetlenül, akár a médián keresztül – olyannyira fontosnak tartották, hogy a teszt esetében még a sportszakmai célok elé is rendelték azt.

Mert ők már tudják, hogy rali vb sem létezik szurkolók nélkül.

Rally Hungary

Zagyva Dorka: Eb ötödik idő, magyar szakaszgyőzelem a Rally Hungaryn

Igen változatos versenye volt Zagyva Dorkának és Zagyva Lajosnak a rally Európa-bajnokság nyitó futamán, a Rally Hungaryn. Az első napon egy ugratás után megsérült a hűtőjük, ami miatt kiestek. Másnapra megjavították a Peugeot 208 Rally4-est, amivel Dorka szárnyalt. Kedvenc szakaszán, Iszkán a 16 fős, Eb-sztárokkal tűzdelt RC4-es kategóriában ötödik időt autózott, a Peugeot Kupa értékelésében pedig megnyerte a szakaszt.

„Nagyon jó versenyünk volt – mondta Zagyva Dorka. – Szombaton a Kislőtéren egy gödör után jött egy bukkanó, ami annyira megdobta az autót, hogy orra estünk. Azonnal néztem a vizet és amint elkezdett emelkedni a hőmérséklete, tudtam, hogy vége a versenyünknek. 

Szerencsére nem sérült komolyan az autó, csak hűtőt és lökhárítót kellett cserélnünk, így másnap Szuper Rallyval visszaálltunk. Ennek azért is örültem nagyon, mert így mehettem a kedvenc pályámon, Iszkán és a nagy mumusomon, Tésen. Iszkán RC4-ben ötödik időt értünk el, ami egy 16 fős Eb-mezőnyben számomra óriási dolog. 

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

Tés előtt egy kicsit féltem, az a pálya tavaly nagyon nem ment. Most úgy voltam vele, hogy csak végigmegyünk, nem itt kell megváltani a világot, de ahogy elrajtoltunk, éreztem, hogy sokkal jobban fekszik mint egy éve. A második körre pedig már nagyon vártam. 

Ezen a pályán éreztem a legjobban, hogy mennyit fejlődtem tavalyhoz képest. Nagyon büszke vagyok az ötödik időnkre, de tudom, hogy még sokat kell tanulnom. A verseny végén apu megdicsért, hogy jól mentem, nekem ennél több nem kell a veszprémi pályákon.“

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

„Így van! – erősítette meg Zagyva Lajos, Dorka édesapja és egyben navigátora. – Most is csak jót tudok mondani róla. Az orra esés sajnos benne van a rallyban. Évtizedek óta megyek ezeken a pályákon, sok újat nem tudnak mutatni, de álmomban sem gondoltam volna, hogy ez a bukkanó így megdobja az autót. 

Másnap nagyon jól ment Dorka. Iszkát imádta és szerintem most már Tést is szereti. Az, hogy az Eb mezőnyben ötödik időt autóztunk, várakozáson felüli, de a Peugeot Kupa szakaszgyőzelmet is nagyra értékelem. Sokat kell még tanulnia, ez nem is kérdéses, de látom rajta a fejlődést, nagyon odatette magát és büszke vagyok rá.“ 

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.