Rali vb sem létezik szurkolók nélkül

Régi vesszőparipám a raliversenyek előtti hivatalos teszt. A vb és IRC-futamokon már jól bevált dolog, hogy egy viszonylag rövid pályán egy egész délelőtt, vagy éppen délután körözhet a mezőny, amikor is, ha az embernek szerencséje van, akár ötször-hatszor is láthatja kedvencét, vagyis majdnem annyiszor, mint ahányszor egy verseny alatt összesen.

Persze a teszt nem hasonlítható össze azzal, amikor éles körülmények között a tizedmásodpercekért küzdenek a versenyzők, és szinte a karosszéria is lobog az autókon, de azért akárhányszor voltam teszten, sosem csalódtam benne.

Ráadásul még az az el nem hanyagolható előnye is megvan, hogy a versenyzők is kulturált körülmények között, zárt pályán próbálhatják ki versenyautóikat, nem kell privát pályalezárásokkal borzolni a helyiek kedélyét, esetleg keresztbe tenni vele a rendezőnek, amely legközelebb nem kaphat pályát a tesztpálya tulajdonosától, mert az a ralisok tönkretették

Az FIA ma tette közzé a 2010-es rali világbajnokság szabálymódosításait, amelyekben túl sok újdonság nem volt, hiszen szinte mindent bejelentettek már. Viszont egy egész bekezdést szántak a tesztre.

„A shake downt (tesztet) egyaránt média és promóciós lehetősségként kell megrendezni, valamint, hogy a versenyzők kipróbálhassák az autóikat.”

Vagyis az FIA szerint is fontosabb a média és promóció, mint a teszt eredeti feladata, hogy az autót kipróbálják. A vb-n már korábban is bevett szokás volt, hogy a shake downon esetenként vendég navigátor ült az autóban. Például, amikor Loeb vitte Maradonát.

A teszten való részvétel eddig is kötelező volt a vb-n, legalábbis a gyári csapatok versenyzőinek, most azonban minden csapat regisztrált versenyzőinek minimum négy alkalommal kell végigmenni a teszten.

Vagyis a versenyzőknek kötelező szórakoztatni a közönséget.

Talán érdemes lenne ezt a szemléletet átvenni a rali vb-ről, és nálunk is azt helyezni előtérbe, hogy mivel lehet jobban kiszolgálni a közönséget, nem azon vitatkozni, hogy hány lassítót tegyenek a pályákra, mert a közönség a show-ra jön, nem a lassítókra.

Azt pedig már csak nagyon félve írom le, hogy egy ilyen teszten, ha netán mérnék az időket, akkor az alapján össze is lehetne állítani a másnapi rajtsorrendet, és akkor nem lenne vita azon, hogy ki kinek a porába megy és ki kit ér utol. Ha valaki gyors, mutassa meg, ha meg elbaltázta a tesztet, akkor csak magát okolhatná. De persze egy ilyen újításnak még a felvetése is biztos idegrohamot okozna a magyar rali kőbevésett szabályait betartók körében.

A Mecsek Rali szervezője, Jelen István korábban már ígéretet tett rá, hogy az idén lesz hivatalos teszt a versenyén. Akár úgy is, hogy azon kötelező legyen a részvétel. Ha már olyan nagyon ragaszkodunk az FIA szabályok, olykor értelmetlen átvételéhez, ezt az értelmeset is érdemes lenne átvenni.

Az FIA szemléletéről már nem is beszélve, ahol a szurkolók kiszolgálását – akár közvetlenül, akár a médián keresztül – olyannyira fontosnak tartották, hogy a teszt esetében még a sportszakmai célok elé is rendelték azt.

Mert ők már tudják, hogy rali vb sem létezik szurkolók nélkül.

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024

Zsírpapa meghajtotta az Öreglányt

A tervezettnél rövidebbre, de nagyon jól sikerült Zsírpapa, Mészi és a GFV közös születésnapi bulija a Zemplén Rallyn. Az újjáépített VFTS kiválóan muzsikált, Zsírpapa jól meg is táncoltatta. A hármas (ez fontos) relé azonban meghibásodott, így az utolsó három gyorsaságit kihagyták. Viszont egyszer megverték Wirtmannt. Három másodperccel. 

„Képzeld el, jövünk le Mádról és elkezdett kehegni az Öreglány – vág a közepébe Zsírpapa. – A gyorsasági utána szerviz megnézte, nem találtak semmit. Bementünk a szervizparkba, kicseréltünk osztófejet, rotort, mindent. Semmi változás. Mondom, szerintetek végigbírja? Igen. Akkor go!

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Megyünk etapot, ott is keheg. Amikor kihagyott, akkor rányomtam egyet a relére és abbahagyta. De a gyorsasági előtt már megállt. Jöttek a szervizesek, de nem engedték be őket, be kellett gyalogolniuk, rövidre zárták a relét, azóta tökéletesen működik, de akkor már kikéstük az időnket és kiestünk.

Tudod mi a legszebb? Hogy a harmadik relé ment tönkre én meg az elsőt nyomkodtam, az indexét.“

Zsírpapa elszokott, de azért megverte Wirtmannt!

„Az Öreglány nagyon jó lett. A lengéscsillapítóján még puhítani kell egy kicsit, de ezt leszámítva minden nagyon zsír. Próbáltam rá vigyázni. Nagyon nyálkás volt az út, nem akartam bedobni, mint az előző VFTS-emet a Győr Rallyn. A körülmények mindenkinek egyformák voltak, én viszont szarul mentem. Vissza kell szokni a tempóhoz. 

Hallod, a régi VFTS-emmel a kis gyerek (Plesz Márk) úgy megvert. Nagyon bele talált ebbe a kocsiba. Nagyon ügyes volt. 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Várjál már, mert mi meg Wirtmannt vertük meg, három másodperccel. Hát, öcsém, képzeld kapott hármat. Jó, egyszer és biztos volt valami gyíkja neki is, de a három másodperc, az akkor is három másodperc. Ne félj, egy évig ezt fogja hallgatni tőlem.

A verseny is jó volt, na de a szurkolók… 

„Nagyon jó verseny volt, én legalábbis jól éreztem magam. Jók voltak a pályák, kicsit hosszúak az etapok, de az nem számít. Anya lejött főzni, ettünk, ittunk, versenyeztünk. Mi kell még? 

A szurkolók is nagyon jók voltak, tök korrekt helyen álltak, integettek, élmény volt előttük versenyezni. Képzeld el, tréningen megyünk, egyszer csak megállítanak minket. Hát már péntek este kint volt a kemény mag sátorral. Dumáltunk velük, Meszes (Mészáros Sándor) ivott egy fröccsöt, azt mentünk tovább. Pont olyan volt, mint régen. Még most is libabőrös vagyok.“ 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Szponzorok, család és ami igazán számít

„Most mondhatom a szponzorokat? Köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek a támogatást, hogy rajthoz állhattunk a Zemplén Rallyn, a családomnak, hogy elviseltek, anyának, hogy itt volt velünk és istenieket főzött, mindenkinek, aki a versenyen dolgozott, a szurkolóknak, hogy szurkoltak. 

Hogy nem mentünk az utolsó három gyorsaságin, pont nem érdekel. Táncba vittem az Öreglányt, megforgattam, elfáradt a végére, de addig nagyon jó volt. Találkozunk, nem is tudom mikor és hol, de menni kéne még, mert nagyon be vagyok rozsdásodva. Majd nézünk valamit. Puszi a csajoknak.“