Wirtmann második lett az Akropolisz Ralin

Pályafutásuk egyik legnehezebb és leghosszabb historic rali futamán vett részt Wirtmann Ferenc és Barna György, a Historic Akropolisz Ralin. A háromnapos versenyt az Európa-bajnokságban két külön futamként értékelték. A Grawe Életbiztosító Zrt. által támogatott magyar páros az első két nap aszfaltos versenye után a C3-as kategória első, a C csoport harmadik helyén végzett. Harmadnap a murván szintén megnyerték a C3-as kategóriát, C csoportban pedig negyediknek futottak be. A teljes versenyt egyben értékelve pedig a C csoportban az igen előkelő második helyen végeztek. Ennek azonban csak presztízsértéke volt, hiszen Eb-pontok nem jártak érte.

Wirtmann_Akropolisz08

A két külön versenyért viszont igen, amelyen összesen 63 pontot szerzett a magyar páros. Wirtmann ezzel megerősítette harmadik helyezését a C csoportos bajnokságban, a két porschés, Mats Myrsel és Lucio da Zanche mögött, akik az Akropolisz Ralin is Wirtmann előtt végeztek a jó száz lóerővel erősebb Carrerákkal. Barna György, miután az első két futamot kihagyta, csak nemrég kezdte meg a pontgyűjtést. Ő 85 pontjával a navigátorok bajnokságában a negyedik, mindössze két ponttal lemaradva a harmadik Ingrid Johnsen mögött.

Wirtmann_Akropolisz04

„Nagyon jó verseny volt az Akropolisz Ralin, amolyan igazi görög rendezéssel: nem kapkodtak el semmit, viszont minden a versenyzőkért volt” – mondta Wirtmann.

„Az első két nap aszfalton kellett versenyeznünk, ami meglepően jó minőségű volt. Viszont nagyon észnél kellett lenni, mert sok virág, bokor volt a pálya szélén, ami akár egy méterre is belóghatott az útra. Ezért nem mertem letövezni sehol. Volt olyan gyorsasági, amin végig az út közepén mentünk.”

Wirtmann_Akropolisz07

„A rajt és a cél Athénban, az Akropolisz lába előtt volt, amiért 150 km-t kellett etapon autózni. Képzelhetik mekkora élvezet egy ilyen Mk 1-esben ennyit elzötykölődni, de amikor odaértünk és felnéztünk az Akropoliszra, és főleg, amikor belegondoltam, hogy hány vb-futam indult már innen, akkor gyorsan elfelejtettem minden megpróbáltatást.”

„Másnap a murva kicsit keményebb volt. A nyolcadik kanyarban kiforgattak elénk egy követ. Már íven voltam, nem tudtam kikerülni és a jobb első kerékkel átmentünk rajta. Elkezdett ütni a kerék, elment a kormány. Csoda, hogy a célig kibírta. Ott gyorsan kereket cseréltünk, és a második gyorsaságin megint átmentem egy kövön a jobb elsővel. A második körben szerencsésebbek voltunk, akkor másfél perccel mentünk jobb időt.”

Wirtmann_Akropolisz06

„Nagyon örülök a két kategória győzelmünknek és a C csoport harmadik, negyedik helyezésünknek, amivel az Eb-n megerősítettem a harmadik helyemet, Gyuri pedig a navigátorok között már negyedik. Lehetett volna gyorsabban is menni, rámehettünk volna egy jobb eredményre is, de szem előtt tartottam, hogy nem minden nap indul az ember az Akropolisz Ralin, a bajnokság szempontjából pedig fontos volt, hogy mind a két versenyt befejezzük.”

„Most szusszanunk egy kicsit, aztán kiszámoljuk, hogy még hol kell rajthoz állnunk az idén.”

Wirtmann_Akropolisz05

Wirtmann Ferenc 2014-es eredményei:
62. Rally Costa Brava (historic Eb): C3 kategória 3. helyezés, C csoport 6. helyezés
Vredestein Miskolc Rali (historic ob) 1. futam: D csoport 1. helyezés
Vredestein Miskolc Rali (historic ob) 2. futam: D csoport 1. helyezés
29° Sanremo Rally Storico (historic Eb): C3 kategória 2. helyezés, C csoport 6. helyezés
Historic Rallye Vltava (historic Eb): C3 kategória 1. helyezés, C csoport 3. helyezés
13th Historic Acropolis Rally (historic Eb) aszfalt: C3 kategória 1. helyezés, C csoport 3. helyezés
13th Historic Acropolis Rally (historic Eb) murva: C3 kategória 1. helyezés, C csoport 4. helyezés

Wirtmann_Akropolisz04

A Historic Rali-Európa-bajnokság C korcsoport (2-es kategória) állása hat futam után:
1. Mats Myrsell (S) Porsche Carrera 219 pont
2. Lucio da Zanche (I) Porsche Carrera 189 pont
3. Wirtmann Ferenc (H) Ford Escort RS 133 pont
4. Anders Johnsen (S) Porsche Carrera 87 pont
5. Mekler László (H) Alfa Romeo GTA 74 pont
6. Valter Chris Jensen (N) Porsche Carrera 66 pont
7. Carlo Falcone (I) Porsche 914 60 pont
8. Danis Moynihan (IRL) Ford Escort RS 45 pont
9. Antonio Sainz (E) Porsche/Ford Escort RS 35 pont
10. Villu Mättik (EE) VAZ 2101 33 pont
 

Wirtmann_Akropolisz02

A Historic Rali-Európa-bajnokság C korcsoport (2-es kategória) navigátorok, állása hat futam után:
1. Esko Junttila (S) 219 pont
2. Giulio Oberti (I) 189 pont
3. Ingrid Johnsen (S) 87 pont
4. Barna György (H) 85 pont
5. Mekler-Miko Edit (H) 74 pont
6. Erik Pedersen (N) 66 pont
7. Pietro Ometto (I) 60 pont
8. Gerard Conway (IRL) 45 pont
9. Arvo Maslenikov (EE) 33 pont
10. Sonia Borghese (I) 27 pont

Wirtmann_Akropolisz01

A Historic Rali-Európa-bajnokság 2014-es naptára:
2014. február 28., Rallye de España (Spanyolország) 2-es szorzó
2014. március 14., 62 Rally Costa Brava (Spanyolország) 3-as szorzó
2014. április 4., 29° Sanremo Rally Storico (Olaszország) 3-as szorzó
2014. május 2., International Rally of the Lakes (Írország) 3-as szorzó
2014. május 16., 23. Historic Rallye Vltava (Csehország) 2-es szorzó
2014. június 5., 13th Historic Acropolis Rally (Görögország) két külön verseny 3-as szorzó
2014. június 20., Ypres Historic Rally (Belgium) 2-es szorzó
2014. július 3., Historic San Marino Rally (San Marino) 2-es szorzó
2014. július 18., Auto24 Rally Estonia (Észtország) 2-es szorzó
2014. augusztus 7., Lahti Historic Rally (Finnország) 3-as szorzó
2014. augusztus 28., 19° Rally Alpi Orientali Historic (Olaszország) 2-es szorzó
2014. szeptember 18., XXVI Rally Elba Storico (Olaszország) 3-as szorzó
2014. október 3., 6 Rallye de Asturias Historico (Spanyolország) 1-es szorzó
2014. október 17., 48. Mecsek Rallye (Magyarország) 2-es szorzó

Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei:
2008. C korcsoport bajnok
2009. C korcsoport bajnok
2010. C korcsoport bajnok
2011. C korcsoport bajnok
2012. C korcsoport bajnok, Historic CEZ-bajnok
2013. Historic CEZ-bajnok

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Kft., Beanett Bt. Munkaruházat, Iharos és Goller Kft., Kumho

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Hó, tükörjég, és egy majdnem medve – Wirtmann győzött a Hargita Rallyn

Győzelemmel kezdte a szezont Wirtmann Ferenc és Kerekes József a román bajnokság idei első futamán, a Hargita Rallyn. A Grawe Életbiztosító Zrt. által támogatott páros Ford Escort Mk II-ese egyszer ugyan megtréfálta őket és éppen csak elgurult a célig, a pályabejáráson pedig a hó és a jég és egy majdnem medve is rájuk ijesztett.

„Csak szuperlatívuszokban tudok beszélni a versenyről – mondta Wirtmann. – Minden a versenyzőkért történt és minden nagyon flottul zajlott. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Szenzációs pályák voltak, egész héten egyetlen gödörrel sem találkoztunk. Egyedül az időjárás miatt aggódtunk, miután a pályabejárásra leesett a hó és tükörjég volt az aszfalt. A versenyre azonban lekotorták, felszórták, így nyoma sem maradt a hónak. A pálya széle ettől függetlenül felázott és ahol nem volt padkavédelem, ott elég kihordásossá vált. Észnél kellett lenni, de nem volt vészes. 

Az Escort jól működött, bár egyszer ránk ijesztett, amikor elment a töltés. A gyorsasági felétől dadogott a motor, majd 120-nál végleg megállt. Kiraktam üresbe és begurultunk a célba. Szerencsénk volt, mert a célvonalon még kettővel, de átgurultunk, aztán jöttek a nézők és betoltak. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Az indítómotorral szokott gond lenni, a generátorral eddig nem volt. Az Escort motorja magas fordulaton eléggé rezonál, ez okozza általában a problémát. Szerencsére hosszabb etap következett, így a gyorsasági után a srácok megjavították és késés nélkül folytathattuk.

Nagyon jó hangulatú verseny volt, Kovács Levente barátom hívott meg, aki szintén egy Escorttal versenyez Romániában. Most nem tudott indulni, ezért végig velünk volt, segített mindenben. Ezúton is nagyon köszönöm a segítségét. 

A nézők is fantasztikusak voltak, a rendezők pedig mindent megtettek, hogy jól érezzük magunkat. Szívesen megyünk vissza máskor is.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Na de mi a helyzet a medvével? Ami errefelé valóban gyakori és minden ide látogatónak felhívják a figyelmét, hogy nem játék.

„Ezt nekünk is többször elmondták – veszi át a szót Kerekes Joti. – Annyit beszéltek róla, hogy amikor a pályabejáráson az út szélén megláttam egy barna állatot, felkiáltottam, ott egy medve. Feri rám néz, azt mondja, te, az egy tehén. Tényleg az volt, csak barna. Hát így találkoztunk egy majdnem medvével. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Én is csak meg tudom erősíteni Ferit, hogy nagyon jól szervezett verseny volt. Az egyik etapon volt egy rövid módosítás, egy rendezvény helyszínét kellett elkerülni. Erre kaptunk több információt is, amin felül a rendező küldött egy videót, hogy pontosan merre kell kerülni. Ilyet korábban még nem tapasztaltam. 

Feri fél év nem ült autóban, de ez nem látszott rajta. Szerintem lendületesen autóztunk. Nem volt sok ellenfelünk historicban, de ennek ellenére nem rossz győzelemmel kezdeni a szezont, főleg egy ilyen jó versenyen.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Bár a Wirtmann–Kerekes páros az Országos Historic Rallybajnokság első futamát kihagyta, a második versenyen, a júniusi Mecsek Rallyn biztosan ott lesznek. 

„A Mecsek Rallytól a teljes magyar historic szezont tervezzük – mondta Wirtmann. – Üzenem Zsírpapának, hogy Pécsen találkozunk. Viszek neki gumit, hátha azzal meg tud verni.“

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Zemplén Rally 2025

Wirtmann: Veszprém Rally a Zemplénben és majdnem az első pontok

Kettős győzelemmel búcsúzott a szezontól Wirtmann Ferenc és Kerekes József a Zemplén Rallyn, ahol a historic értékelés D csoportját és D2-es kategóriáját is megnyerték. Ennél is fontosabb volt azonban, hogy a Grawe Életbiztosító Zrt. által támogatott páros idén először ért célba magyar bajnoki futamon, noha nem most szerezték az első bajnoki pontjaikat. A saras, kihordásos pálya nem feküdt a Ford Escort Mk II-esnek, ennek ellenére élvezték a versenyt, és még Zsírpapát is megverték. 

„Izgalmas verseny volt – mondta Wirtmann Ferenc. – A Zemplén Rallyn ősszel mindig van esély esőre és sárra, de nem számítottam ennyire rossz körülményekre. Az első gyorsasági olyan volt, mintha a Veszprém Rallyn mentünk volna. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Zemplén Rally 2025

Ez sajnos nem fekszik az Escortnak. Brutál erős és kicsik a kerekei. A sáron csak pörög a kerék, felváltok, pörög tovább, felváltok még egyet, ugyanúgy pörög. Az első gyorson jöttünk is egy 11. időt. 

A másodikon nem volt sár, csak párás, csúszós, fehér aszfalt, de én azt nagyon szeretem.  Cigánnyal (BMW M3) és Fehérvári Csabával (Mitsubishi Galant) közel azonos időt mentünk. A nap végére feljöttünk a harmadik helyre, de megbeszéltük Jotival, hogy ennél előrébb nem tudunk kerülni, nincs értelme kockáztatni, úgyhogy másnap a kategória első helyét tartva óvatosabban mentünk. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Zemplén Rally 2025

Elég szerencsétlenül alakult az idei évünk, úgyhogy nagyon szerettünk volna legalább egy magyar bajnokin célba érni és pontokat szerezni. Két pontunk már volt, mert a historicban ha elrajtolsz, azért is jár pont, mi pedig Pécsen és Győrben is elrajtoltunk, csak utána nem mentünk sokat. De most sikerült egynél több pontot gyűjteni.

Szeretem azt az érzést, amikor lejössz az utolsó gyorsaságiról, leesik rólad a nyomás, tudod, hogy megcsináltad a versenyt, már csak célba kell gurulni. Most ezt újra átélhettük Jotival. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Zemplén Rally 2025

Zsírpapa is nagyon elemében volt, örült, hogy végre versenyezhetünk. Egyfolytában a véremet szívta, meg mondta, hogy minden zsír, aztán beesett. Biztos, mert az út is zsír volt és elcsúszott rajta. Fel is hívom mindjárt és megkérdezem tőle: ennyire zsír volt az út? 

Az Escort rendben volt, karcmentes, ami az idén nem volt elmondható minden versenyünk után. Lemossuk, a télen kap egy kis revíziót, de tulajdonképpen készen vagyunk a ’26-os szezonra. Jövőre találkozunk.“ 

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax