Wirtmann második lett az Akropolisz Ralin

Pályafutásuk egyik legnehezebb és leghosszabb historic rali futamán vett részt Wirtmann Ferenc és Barna György, a Historic Akropolisz Ralin. A háromnapos versenyt az Európa-bajnokságban két külön futamként értékelték. A Grawe Életbiztosító Zrt. által támogatott magyar páros az első két nap aszfaltos versenye után a C3-as kategória első, a C csoport harmadik helyén végzett. Harmadnap a murván szintén megnyerték a C3-as kategóriát, C csoportban pedig negyediknek futottak be. A teljes versenyt egyben értékelve pedig a C csoportban az igen előkelő második helyen végeztek. Ennek azonban csak presztízsértéke volt, hiszen Eb-pontok nem jártak érte.

Wirtmann_Akropolisz08

A két külön versenyért viszont igen, amelyen összesen 63 pontot szerzett a magyar páros. Wirtmann ezzel megerősítette harmadik helyezését a C csoportos bajnokságban, a két porschés, Mats Myrsel és Lucio da Zanche mögött, akik az Akropolisz Ralin is Wirtmann előtt végeztek a jó száz lóerővel erősebb Carrerákkal. Barna György, miután az első két futamot kihagyta, csak nemrég kezdte meg a pontgyűjtést. Ő 85 pontjával a navigátorok bajnokságában a negyedik, mindössze két ponttal lemaradva a harmadik Ingrid Johnsen mögött.

Wirtmann_Akropolisz04

„Nagyon jó verseny volt az Akropolisz Ralin, amolyan igazi görög rendezéssel: nem kapkodtak el semmit, viszont minden a versenyzőkért volt” – mondta Wirtmann.

„Az első két nap aszfalton kellett versenyeznünk, ami meglepően jó minőségű volt. Viszont nagyon észnél kellett lenni, mert sok virág, bokor volt a pálya szélén, ami akár egy méterre is belóghatott az útra. Ezért nem mertem letövezni sehol. Volt olyan gyorsasági, amin végig az út közepén mentünk.”

Wirtmann_Akropolisz07

„A rajt és a cél Athénban, az Akropolisz lába előtt volt, amiért 150 km-t kellett etapon autózni. Képzelhetik mekkora élvezet egy ilyen Mk 1-esben ennyit elzötykölődni, de amikor odaértünk és felnéztünk az Akropoliszra, és főleg, amikor belegondoltam, hogy hány vb-futam indult már innen, akkor gyorsan elfelejtettem minden megpróbáltatást.”

„Másnap a murva kicsit keményebb volt. A nyolcadik kanyarban kiforgattak elénk egy követ. Már íven voltam, nem tudtam kikerülni és a jobb első kerékkel átmentünk rajta. Elkezdett ütni a kerék, elment a kormány. Csoda, hogy a célig kibírta. Ott gyorsan kereket cseréltünk, és a második gyorsaságin megint átmentem egy kövön a jobb elsővel. A második körben szerencsésebbek voltunk, akkor másfél perccel mentünk jobb időt.”

Wirtmann_Akropolisz06

„Nagyon örülök a két kategória győzelmünknek és a C csoport harmadik, negyedik helyezésünknek, amivel az Eb-n megerősítettem a harmadik helyemet, Gyuri pedig a navigátorok között már negyedik. Lehetett volna gyorsabban is menni, rámehettünk volna egy jobb eredményre is, de szem előtt tartottam, hogy nem minden nap indul az ember az Akropolisz Ralin, a bajnokság szempontjából pedig fontos volt, hogy mind a két versenyt befejezzük.”

„Most szusszanunk egy kicsit, aztán kiszámoljuk, hogy még hol kell rajthoz állnunk az idén.”

Wirtmann_Akropolisz05

Wirtmann Ferenc 2014-es eredményei:
62. Rally Costa Brava (historic Eb): C3 kategória 3. helyezés, C csoport 6. helyezés
Vredestein Miskolc Rali (historic ob) 1. futam: D csoport 1. helyezés
Vredestein Miskolc Rali (historic ob) 2. futam: D csoport 1. helyezés
29° Sanremo Rally Storico (historic Eb): C3 kategória 2. helyezés, C csoport 6. helyezés
Historic Rallye Vltava (historic Eb): C3 kategória 1. helyezés, C csoport 3. helyezés
13th Historic Acropolis Rally (historic Eb) aszfalt: C3 kategória 1. helyezés, C csoport 3. helyezés
13th Historic Acropolis Rally (historic Eb) murva: C3 kategória 1. helyezés, C csoport 4. helyezés

Wirtmann_Akropolisz04

A Historic Rali-Európa-bajnokság C korcsoport (2-es kategória) állása hat futam után:
1. Mats Myrsell (S) Porsche Carrera 219 pont
2. Lucio da Zanche (I) Porsche Carrera 189 pont
3. Wirtmann Ferenc (H) Ford Escort RS 133 pont
4. Anders Johnsen (S) Porsche Carrera 87 pont
5. Mekler László (H) Alfa Romeo GTA 74 pont
6. Valter Chris Jensen (N) Porsche Carrera 66 pont
7. Carlo Falcone (I) Porsche 914 60 pont
8. Danis Moynihan (IRL) Ford Escort RS 45 pont
9. Antonio Sainz (E) Porsche/Ford Escort RS 35 pont
10. Villu Mättik (EE) VAZ 2101 33 pont
 

Wirtmann_Akropolisz02

A Historic Rali-Európa-bajnokság C korcsoport (2-es kategória) navigátorok, állása hat futam után:
1. Esko Junttila (S) 219 pont
2. Giulio Oberti (I) 189 pont
3. Ingrid Johnsen (S) 87 pont
4. Barna György (H) 85 pont
5. Mekler-Miko Edit (H) 74 pont
6. Erik Pedersen (N) 66 pont
7. Pietro Ometto (I) 60 pont
8. Gerard Conway (IRL) 45 pont
9. Arvo Maslenikov (EE) 33 pont
10. Sonia Borghese (I) 27 pont

Wirtmann_Akropolisz01

A Historic Rali-Európa-bajnokság 2014-es naptára:
2014. február 28., Rallye de España (Spanyolország) 2-es szorzó
2014. március 14., 62 Rally Costa Brava (Spanyolország) 3-as szorzó
2014. április 4., 29° Sanremo Rally Storico (Olaszország) 3-as szorzó
2014. május 2., International Rally of the Lakes (Írország) 3-as szorzó
2014. május 16., 23. Historic Rallye Vltava (Csehország) 2-es szorzó
2014. június 5., 13th Historic Acropolis Rally (Görögország) két külön verseny 3-as szorzó
2014. június 20., Ypres Historic Rally (Belgium) 2-es szorzó
2014. július 3., Historic San Marino Rally (San Marino) 2-es szorzó
2014. július 18., Auto24 Rally Estonia (Észtország) 2-es szorzó
2014. augusztus 7., Lahti Historic Rally (Finnország) 3-as szorzó
2014. augusztus 28., 19° Rally Alpi Orientali Historic (Olaszország) 2-es szorzó
2014. szeptember 18., XXVI Rally Elba Storico (Olaszország) 3-as szorzó
2014. október 3., 6 Rallye de Asturias Historico (Spanyolország) 1-es szorzó
2014. október 17., 48. Mecsek Rallye (Magyarország) 2-es szorzó

Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei:
2008. C korcsoport bajnok
2009. C korcsoport bajnok
2010. C korcsoport bajnok
2011. C korcsoport bajnok
2012. C korcsoport bajnok, Historic CEZ-bajnok
2013. Historic CEZ-bajnok

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Kft., Beanett Bt. Munkaruházat, Iharos és Goller Kft., Kumho

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax