Zagyva Dorka

Zagyva Dorka hátsó ülésről a volán mögé

Kilenc hónap után sikeresen tért vissza a tett helyszínére Zagyva Dorka és a Citroën C2 R2 Max, az R-Cup Challenge negyedik futamára, Kiskunlacházára. 

Tavaly szeptemberben itt borította fel Dorka a Citroënt, aminek a helyreállítási munkái most fejeződtek be. Édesapjával, Zagyva Lajossal ugyan kellett egy kicsit éjszakázniuk a műhelyben, de megérte.

A verseny érdekessége volt, hogy Dorka a csapat mindkét autójával, a Citroënnel és a modernebb Peugeot 208 Rally4-gyel is indult, hogy össze tudják őket hasonlítani. Most is két kategóriába nevezett, a licences 2wd-ben két indulóból nyert, a turbó 2000 feletti kategóriában pedig 14 indulóból az ötödik helyet szerezte meg. Abszolút értékelésben a 2wd eredménye alapján 4., a T2,0+ eredménye alapján 15. lett. 

„Nagyon jó verseny volt és nagyon örülök, hogy újra indulhattam a Citroënnel – lelkendezett Dorka. – Már nagyon sokszor megbántam, hogy tavaly szeptemberben felborítottam. Nyolcadikán kaptuk vissza a karosszériát a fényező műhelyből. Sokan mondták, hogy nyolc nap alatt nem lehet autót építeni belőle, de apa nagyon meg akarta mutatni. Iszonyú sokat dolgozott a kocsin. Amiben tudtam, segítettem neki, de a szereléshez még nem értek annyira, viszont nagyon szeretném megtanulni. 

Fotó: Zagyva Dorka

Előfordult, hogy apa hajnali négyig dolgozott a kocsin, én háromkor kidőltem, és az utcai autónk hátsó ülésén elaludtam. 

Péntekre lett kész a Citroën, akkor tudtuk kipróbálni. Kicsit tartottam tőle, hogy minden rendben van-e, de apa nagyon jó munkát végzett. Egyedül a fékre kellet rápumpálni a kanyarok előtt, de ezt megoldottam. 

Ott volt Kiskunlacházán a Citroën mellett a Peugeot is. Apa szerette volna összehasonlítani a két kocsit, ezért ötször a Citroënnel, háromszor a Peugeot-val mentem. A Peugeot hat másodperccel volt gyorsabb. 

Örülök a győzelemnek és az ötödik helynek is, de az R-Cupban nem ez a legfontosabb, hanem hogy nagyon egyenletes időket tudtam futni. Rettenetesen ügyeltem rá, hogy nem érintjük a lassítókat, nem megyünk rá a gumira és nem borítjuk fel az autót. Ez sikerült, apa elégedett volt, úgyhogy boldogan mehettünk haza.“

Fotó: Zagyva Dorka

Ezt alátámasztja Zagyva Lajos is: „Rendkívül elégedett és boldog vagyok én is – mondta. – Mindenki elfogult a gyerekével szemben, én is az vagyok, de nagyon tetszett, ahogy Dorka a hétvégén ment. Sok időt töltöttünk együtt a műhelyben. Nem baj, ha látja, hogy egy rossz döntés után hány csavart kell kitekerni, majd visszatekerni, meg hogy mennyi munkával, áldozattal, túlórával jár egy versenyautó talpra állítása. 

Becsülettel ott volt velem végig a műhelyben. A versenyen pedig nagyon precízen ment, egy karcmentes, vadonatúj autót vittünk el, és ugyanilyen karcmentes állapotban is hoztuk haza. 

A biztonság kedvéért elvittük a Peugeot-nkat is a versenyre, ha esetleg a Citroënnel valami nem lenne rendben. A helyszínen találtuk ki, hogy menjünk mind a két autóval, így legalább össze tudjuk hasonlítani őket. Dorka ötször ment a Citroënnel, háromszor a Peugeot-val. Szép egyenletes időket autózott. Nagyjából az állapítható meg, hogy a Peugeot kilométerenként 1,5 másodperccel gyorsabb.“

És hogy megérte-e éjszakázni? „Meg persze. Ez is része a rallynak, és meg akartam mutatni, hogy ha nyolc nap van egy versenyautó építésre, akkor nyolc nap alatt készül el. Nekem ez volt a kihívás a versenyben. Úgyhogy összességében elmondható, hogy az elmúlt másfél hétben a Zagyva család jól teljesített“ – mondta nevetve Zagyva Lajos. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax