Zagyva Dorka

Zagyva Dorka hátsó ülésről a volán mögé

Kilenc hónap után sikeresen tért vissza a tett helyszínére Zagyva Dorka és a Citroën C2 R2 Max, az R-Cup Challenge negyedik futamára, Kiskunlacházára. 

Tavaly szeptemberben itt borította fel Dorka a Citroënt, aminek a helyreállítási munkái most fejeződtek be. Édesapjával, Zagyva Lajossal ugyan kellett egy kicsit éjszakázniuk a műhelyben, de megérte.

A verseny érdekessége volt, hogy Dorka a csapat mindkét autójával, a Citroënnel és a modernebb Peugeot 208 Rally4-gyel is indult, hogy össze tudják őket hasonlítani. Most is két kategóriába nevezett, a licences 2wd-ben két indulóból nyert, a turbó 2000 feletti kategóriában pedig 14 indulóból az ötödik helyet szerezte meg. Abszolút értékelésben a 2wd eredménye alapján 4., a T2,0+ eredménye alapján 15. lett. 

„Nagyon jó verseny volt és nagyon örülök, hogy újra indulhattam a Citroënnel – lelkendezett Dorka. – Már nagyon sokszor megbántam, hogy tavaly szeptemberben felborítottam. Nyolcadikán kaptuk vissza a karosszériát a fényező műhelyből. Sokan mondták, hogy nyolc nap alatt nem lehet autót építeni belőle, de apa nagyon meg akarta mutatni. Iszonyú sokat dolgozott a kocsin. Amiben tudtam, segítettem neki, de a szereléshez még nem értek annyira, viszont nagyon szeretném megtanulni. 

Fotó: Zagyva Dorka

Előfordult, hogy apa hajnali négyig dolgozott a kocsin, én háromkor kidőltem, és az utcai autónk hátsó ülésén elaludtam. 

Péntekre lett kész a Citroën, akkor tudtuk kipróbálni. Kicsit tartottam tőle, hogy minden rendben van-e, de apa nagyon jó munkát végzett. Egyedül a fékre kellet rápumpálni a kanyarok előtt, de ezt megoldottam. 

Ott volt Kiskunlacházán a Citroën mellett a Peugeot is. Apa szerette volna összehasonlítani a két kocsit, ezért ötször a Citroënnel, háromszor a Peugeot-val mentem. A Peugeot hat másodperccel volt gyorsabb. 

Örülök a győzelemnek és az ötödik helynek is, de az R-Cupban nem ez a legfontosabb, hanem hogy nagyon egyenletes időket tudtam futni. Rettenetesen ügyeltem rá, hogy nem érintjük a lassítókat, nem megyünk rá a gumira és nem borítjuk fel az autót. Ez sikerült, apa elégedett volt, úgyhogy boldogan mehettünk haza.“

Fotó: Zagyva Dorka

Ezt alátámasztja Zagyva Lajos is: „Rendkívül elégedett és boldog vagyok én is – mondta. – Mindenki elfogult a gyerekével szemben, én is az vagyok, de nagyon tetszett, ahogy Dorka a hétvégén ment. Sok időt töltöttünk együtt a műhelyben. Nem baj, ha látja, hogy egy rossz döntés után hány csavart kell kitekerni, majd visszatekerni, meg hogy mennyi munkával, áldozattal, túlórával jár egy versenyautó talpra állítása. 

Becsülettel ott volt velem végig a műhelyben. A versenyen pedig nagyon precízen ment, egy karcmentes, vadonatúj autót vittünk el, és ugyanilyen karcmentes állapotban is hoztuk haza. 

A biztonság kedvéért elvittük a Peugeot-nkat is a versenyre, ha esetleg a Citroënnel valami nem lenne rendben. A helyszínen találtuk ki, hogy menjünk mind a két autóval, így legalább össze tudjuk hasonlítani őket. Dorka ötször ment a Citroënnel, háromszor a Peugeot-val. Szép egyenletes időket autózott. Nagyjából az állapítható meg, hogy a Peugeot kilométerenként 1,5 másodperccel gyorsabb.“

És hogy megérte-e éjszakázni? „Meg persze. Ez is része a rallynak, és meg akartam mutatni, hogy ha nyolc nap van egy versenyautó építésre, akkor nyolc nap alatt készül el. Nekem ez volt a kihívás a versenyben. Úgyhogy összességében elmondható, hogy az elmúlt másfél hétben a Zagyva család jól teljesített“ – mondta nevetve Zagyva Lajos. 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024

Zsírpapa meghajtotta az Öreglányt

A tervezettnél rövidebbre, de nagyon jól sikerült Zsírpapa, Mészi és a GFV közös születésnapi bulija a Zemplén Rallyn. Az újjáépített VFTS kiválóan muzsikált, Zsírpapa jól meg is táncoltatta. A hármas (ez fontos) relé azonban meghibásodott, így az utolsó három gyorsaságit kihagyták. Viszont egyszer megverték Wirtmannt. Három másodperccel. 

„Képzeld el, jövünk le Mádról és elkezdett kehegni az Öreglány – vág a közepébe Zsírpapa. – A gyorsasági utána szerviz megnézte, nem találtak semmit. Bementünk a szervizparkba, kicseréltünk osztófejet, rotort, mindent. Semmi változás. Mondom, szerintetek végigbírja? Igen. Akkor go!

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Megyünk etapot, ott is keheg. Amikor kihagyott, akkor rányomtam egyet a relére és abbahagyta. De a gyorsasági előtt már megállt. Jöttek a szervizesek, de nem engedték be őket, be kellett gyalogolniuk, rövidre zárták a relét, azóta tökéletesen működik, de akkor már kikéstük az időnket és kiestünk.

Tudod mi a legszebb? Hogy a harmadik relé ment tönkre én meg az elsőt nyomkodtam, az indexét.“

Zsírpapa elszokott, de azért megverte Wirtmannt!

„Az Öreglány nagyon jó lett. A lengéscsillapítóján még puhítani kell egy kicsit, de ezt leszámítva minden nagyon zsír. Próbáltam rá vigyázni. Nagyon nyálkás volt az út, nem akartam bedobni, mint az előző VFTS-emet a Győr Rallyn. A körülmények mindenkinek egyformák voltak, én viszont szarul mentem. Vissza kell szokni a tempóhoz. 

Hallod, a régi VFTS-emmel a kis gyerek (Plesz Márk) úgy megvert. Nagyon bele talált ebbe a kocsiba. Nagyon ügyes volt. 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Várjál már, mert mi meg Wirtmannt vertük meg, három másodperccel. Hát, öcsém, képzeld kapott hármat. Jó, egyszer és biztos volt valami gyíkja neki is, de a három másodperc, az akkor is három másodperc. Ne félj, egy évig ezt fogja hallgatni tőlem.

A verseny is jó volt, na de a szurkolók… 

„Nagyon jó verseny volt, én legalábbis jól éreztem magam. Jók voltak a pályák, kicsit hosszúak az etapok, de az nem számít. Anya lejött főzni, ettünk, ittunk, versenyeztünk. Mi kell még? 

A szurkolók is nagyon jók voltak, tök korrekt helyen álltak, integettek, élmény volt előttük versenyezni. Képzeld el, tréningen megyünk, egyszer csak megállítanak minket. Hát már péntek este kint volt a kemény mag sátorral. Dumáltunk velük, Meszes (Mészáros Sándor) ivott egy fröccsöt, azt mentünk tovább. Pont olyan volt, mint régen. Még most is libabőrös vagyok.“ 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Szponzorok, család és ami igazán számít

„Most mondhatom a szponzorokat? Köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek a támogatást, hogy rajthoz állhattunk a Zemplén Rallyn, a családomnak, hogy elviseltek, anyának, hogy itt volt velünk és istenieket főzött, mindenkinek, aki a versenyen dolgozott, a szurkolóknak, hogy szurkoltak. 

Hogy nem mentünk az utolsó három gyorsaságin, pont nem érdekel. Táncba vittem az Öreglányt, megforgattam, elfáradt a végére, de addig nagyon jó volt. Találkozunk, nem is tudom mikor és hol, de menni kéne még, mert nagyon be vagyok rozsdásodva. Majd nézünk valamit. Puszi a csajoknak.“