Zagyva Dorka

Zagyva Dorka hátsó ülésről a volán mögé

Kilenc hónap után sikeresen tért vissza a tett helyszínére Zagyva Dorka és a Citroën C2 R2 Max, az R-Cup Challenge negyedik futamára, Kiskunlacházára. 

Tavaly szeptemberben itt borította fel Dorka a Citroënt, aminek a helyreállítási munkái most fejeződtek be. Édesapjával, Zagyva Lajossal ugyan kellett egy kicsit éjszakázniuk a műhelyben, de megérte.

A verseny érdekessége volt, hogy Dorka a csapat mindkét autójával, a Citroënnel és a modernebb Peugeot 208 Rally4-gyel is indult, hogy össze tudják őket hasonlítani. Most is két kategóriába nevezett, a licences 2wd-ben két indulóból nyert, a turbó 2000 feletti kategóriában pedig 14 indulóból az ötödik helyet szerezte meg. Abszolút értékelésben a 2wd eredménye alapján 4., a T2,0+ eredménye alapján 15. lett. 

„Nagyon jó verseny volt és nagyon örülök, hogy újra indulhattam a Citroënnel – lelkendezett Dorka. – Már nagyon sokszor megbántam, hogy tavaly szeptemberben felborítottam. Nyolcadikán kaptuk vissza a karosszériát a fényező műhelyből. Sokan mondták, hogy nyolc nap alatt nem lehet autót építeni belőle, de apa nagyon meg akarta mutatni. Iszonyú sokat dolgozott a kocsin. Amiben tudtam, segítettem neki, de a szereléshez még nem értek annyira, viszont nagyon szeretném megtanulni. 

Fotó: Zagyva Dorka

Előfordult, hogy apa hajnali négyig dolgozott a kocsin, én háromkor kidőltem, és az utcai autónk hátsó ülésén elaludtam. 

Péntekre lett kész a Citroën, akkor tudtuk kipróbálni. Kicsit tartottam tőle, hogy minden rendben van-e, de apa nagyon jó munkát végzett. Egyedül a fékre kellet rápumpálni a kanyarok előtt, de ezt megoldottam. 

Ott volt Kiskunlacházán a Citroën mellett a Peugeot is. Apa szerette volna összehasonlítani a két kocsit, ezért ötször a Citroënnel, háromszor a Peugeot-val mentem. A Peugeot hat másodperccel volt gyorsabb. 

Örülök a győzelemnek és az ötödik helynek is, de az R-Cupban nem ez a legfontosabb, hanem hogy nagyon egyenletes időket tudtam futni. Rettenetesen ügyeltem rá, hogy nem érintjük a lassítókat, nem megyünk rá a gumira és nem borítjuk fel az autót. Ez sikerült, apa elégedett volt, úgyhogy boldogan mehettünk haza.“

Fotó: Zagyva Dorka

Ezt alátámasztja Zagyva Lajos is: „Rendkívül elégedett és boldog vagyok én is – mondta. – Mindenki elfogult a gyerekével szemben, én is az vagyok, de nagyon tetszett, ahogy Dorka a hétvégén ment. Sok időt töltöttünk együtt a műhelyben. Nem baj, ha látja, hogy egy rossz döntés után hány csavart kell kitekerni, majd visszatekerni, meg hogy mennyi munkával, áldozattal, túlórával jár egy versenyautó talpra állítása. 

Becsülettel ott volt velem végig a műhelyben. A versenyen pedig nagyon precízen ment, egy karcmentes, vadonatúj autót vittünk el, és ugyanilyen karcmentes állapotban is hoztuk haza. 

A biztonság kedvéért elvittük a Peugeot-nkat is a versenyre, ha esetleg a Citroënnel valami nem lenne rendben. A helyszínen találtuk ki, hogy menjünk mind a két autóval, így legalább össze tudjuk hasonlítani őket. Dorka ötször ment a Citroënnel, háromszor a Peugeot-val. Szép egyenletes időket autózott. Nagyjából az állapítható meg, hogy a Peugeot kilométerenként 1,5 másodperccel gyorsabb.“

És hogy megérte-e éjszakázni? „Meg persze. Ez is része a rallynak, és meg akartam mutatni, hogy ha nyolc nap van egy versenyautó építésre, akkor nyolc nap alatt készül el. Nekem ez volt a kihívás a versenyben. Úgyhogy összességében elmondható, hogy az elmúlt másfél hétben a Zagyva család jól teljesített“ – mondta nevetve Zagyva Lajos. 

Rally Hungary

Zagyva Dorka: Eb ötödik idő, magyar szakaszgyőzelem a Rally Hungaryn

Igen változatos versenye volt Zagyva Dorkának és Zagyva Lajosnak a rally Európa-bajnokság nyitó futamán, a Rally Hungaryn. Az első napon egy ugratás után megsérült a hűtőjük, ami miatt kiestek. Másnapra megjavították a Peugeot 208 Rally4-est, amivel Dorka szárnyalt. Kedvenc szakaszán, Iszkán a 16 fős, Eb-sztárokkal tűzdelt RC4-es kategóriában ötödik időt autózott, a Peugeot Kupa értékelésében pedig megnyerte a szakaszt.

„Nagyon jó versenyünk volt – mondta Zagyva Dorka. – Szombaton a Kislőtéren egy gödör után jött egy bukkanó, ami annyira megdobta az autót, hogy orra estünk. Azonnal néztem a vizet és amint elkezdett emelkedni a hőmérséklete, tudtam, hogy vége a versenyünknek. 

Szerencsére nem sérült komolyan az autó, csak hűtőt és lökhárítót kellett cserélnünk, így másnap Szuper Rallyval visszaálltunk. Ennek azért is örültem nagyon, mert így mehettem a kedvenc pályámon, Iszkán és a nagy mumusomon, Tésen. Iszkán RC4-ben ötödik időt értünk el, ami egy 16 fős Eb-mezőnyben számomra óriási dolog. 

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

Tés előtt egy kicsit féltem, az a pálya tavaly nagyon nem ment. Most úgy voltam vele, hogy csak végigmegyünk, nem itt kell megváltani a világot, de ahogy elrajtoltunk, éreztem, hogy sokkal jobban fekszik mint egy éve. A második körre pedig már nagyon vártam. 

Ezen a pályán éreztem a legjobban, hogy mennyit fejlődtem tavalyhoz képest. Nagyon büszke vagyok az ötödik időnkre, de tudom, hogy még sokat kell tanulnom. A verseny végén apu megdicsért, hogy jól mentem, nekem ennél több nem kell a veszprémi pályákon.“

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

„Így van! – erősítette meg Zagyva Lajos, Dorka édesapja és egyben navigátora. – Most is csak jót tudok mondani róla. Az orra esés sajnos benne van a rallyban. Évtizedek óta megyek ezeken a pályákon, sok újat nem tudnak mutatni, de álmomban sem gondoltam volna, hogy ez a bukkanó így megdobja az autót. 

Másnap nagyon jól ment Dorka. Iszkát imádta és szerintem most már Tést is szereti. Az, hogy az Eb mezőnyben ötödik időt autóztunk, várakozáson felüli, de a Peugeot Kupa szakaszgyőzelmet is nagyra értékelem. Sokat kell még tanulnia, ez nem is kérdéses, de látom rajta a fejlődést, nagyon odatette magát és büszke vagyok rá.“ 

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.