Zagyva Dorka tempósan a szalagkorlát mellett…

Először versenyezhetett igazi rallypályán a 16 éves Zagyva Dorka, akinek természetesen most is édesapja, Zagyva Lali navigált. A R Cup ceredi fordulóján a Túra 2000+ kategóriában az ötödik helyet szerezték meg, a licences 2wd-ben pedig a kilencediket.

Ezzel az R Cup Challenge bajnokságban az abszolút 5. helyen áll, Túra 2000+ kategóriában pedig a harmadik a bajnokságban. De nem is ez volt a lényeg, hanem hogy Dorka olyan nehézségekkel szembesült, mint az emelkedőn rajtolás, a megforgás és a tempós kanyar a szalagkorlát mellett. Ez utóbbi meg is pecsételte a sorsát. 

„Hú, nagyon élveztem – mesélte Zagyva Dorka fülig érő szájjal. – Még így napokkal a verseny után sem tudtam feldolgozni, hogy mi történt velem. 

Tavaly már több versenyen is indultunk Kiskunlacházán, de a repülőtér és egy igazi gyorsasági szakasz között hatalmas a különbség. Nagyon éreztem, hogy itt oda kell tennem magam, a rajt előtt majdnem sírtam, akkora volt rajtam a nyomás. 

Képzeld el: Ott állok Cered rajtjában, az egyik leghíresebb gyorsasági szakaszéban, egy igazi rallyn, egy igazi rallyautóban, ráadásul apu ül mellettem….“

Dorka azonban megugrotta a lécet, sikerül életében először felfelé elrajtolnia, majd egy igazi szakaszt teljesíteni. Aztán pedig átesett a tűzkeresztségen is. 

Fotó: Zagyva Dorka

„Elszállt az agyam – mondja ezúttal nagyon szigorú arccal – és megforogtam.“

Megesik az ilyen még a legjobb versenyzőkkel is, de azért elsőre sokkal nagyobb trauma, mint ahogyan az ember gondolná. 

„Ott álltunk szemben a rajttal, a nézők kiabáltak… Tudtam, hogy mit kell tenni, meg hogy ilyesmi megtörténhet a rallyban, de azért elsőre más volt, mint ahogy az ember elképzeli.“

Na de azért volt jó pillanata is a versenynek.

„Amikor a szalagkorlát mellett kellett tempósan fordulni, az leírhatatlan. Eddig is biztos voltam benne, hogy ezt szeretném csinálni, de ott végleg eldőlt. Ezt az érzést szeretném újra átélni.“

A büszke apuka, Zagyva Lali csak mosolygott lánya mellett a beszélgetés alatt: 

„Az biztos, hogy most kiléptünk a komfortzónánkból, mind a ketten – nevet. – Cered komoly pálya, nem lehet csak úgy végigszaladni rajta. 

Azt is el lehet magyarázni egy versenyzőnek, hogy mi történik, amikor megforog, de amíg ezt nem éled át, úgysem tudod, milyen érzés, szemben állni a nézőkkel, akik kiabálnak, hogy milyen béna vagy, neked meg közben meg kell találni a sebességet. De ez a rally, ezt is meg kell tanulni. Ezért mentünk Ceredre.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax