Tóth-Gili: Csoport és kategória győzelem az Ózd Rallyn

Pályafutása legjobb eredményét érte el Tóth-Gili Tamás és Aczél András az Ózd Rallyn. Toyota Corollával az E csoportot és az E2-es kategóriát is megnyerték, historic abszolút értékelésben pedig a harmadik helyen végeztek. Ezzel a szezonzáró Zemplén Rally előtt átvették a vezetést az E2-es kategória bajnokságában. 

„Nagyon készültünk az Ózd Rallyra – mondta Tóth-Gili Tamás. – Az előző futamon, a Mediterrán Rallyn minimális különbséggel kaptam ki. A csapat szerint ez a rutintalanságomnak köszönhető, szerintem viszont nem voltam elég bátor.

Éppen ezért az elmúlt három hétben az Ózd Rallyval keltem és azzal is feküdtem. Ezt édesapámnak el ne mondjátok, mert közben voltak az egyetemen vizsgáim is. Minden létező belsőkamerás felvételt megnéztem, sok tapasztalt versenyzőt hallgattam meg a pályákról és próbáltam leszűrni belőle a számomra hasznos dolgokat. 

Fotó: Béres Gábor // Tóth-Gili Tamás

A prológ nagyon furcsa volt, most indultam ilyenen először. Kicsit meg is voltam szeppenve, kérdezgettem a sportbírókat, hogy hova kell mennem, hol kell megállni. A köröket is elfelejtettem számolni, úgyhogy a cél előtt tíz méterrel elvettem a gázt. 

Mindenki mondta, hogy akkor vagyok gyors, ha lassúnak érzem. Én viszont azt gondoltam, hogy azért érzem lassúnak, mert tényleg az voltam. Ehhez képest historicban abszolút első időt mentünk, ami nagyon meglepett. 

Másnap reggel új gumikkal tudtunk rajtolni – hálás köszönet érte édesapámnak. Az egy óra tíz perces etap végig arról szólt, hogyan melegítsem fel fokozatosan a gumikat. Részben ennek is volt köszönhető, hogy nagyon határozottan tudtunk bekezdeni. Plesz Márkkal vagyunk nagy csatában a bajnoki címért, neki az első gyorson adtam tíz másodpercet. Tudtam, ha tudjuk tartani ezt a tempót, akkor az első kör végére elegendő előnyt autózhatunk ki. 

Fotó: Béres Gábor // Tóth-Gili Tamás

Márk sajnos hibázott és elég sok időt veszített, amit nagyon sajnálok, jobb lett volna végig vívni vele, de majd a Zemplén Rallyn. Az első kör után már elég nagy előnyünk volt, amit csak be kellett osztanunk a verseny végiéig. 

Ennek ellenére nem volt könnyű verseny. Nagyon sok volt a murvakihordás. Mindenki elmondta, hogy maradjak a nyomban, még akkor is, ha le kell vágni miatta a kanyart. Én viszont tartottam a defekttől, ezért megpróbáltam úton maradni. Ez Sátán a második kanyarig tartott, ahol megcsúsztunk a kavicson és majdnem be is estünk. Azonnal félretettem az önfejűségemet és onnantól kezdve megfogadtam a tanácsot, a nyomban maradtam. 

Fotó: Béres Gábor // Tóth-Gili Tamás

Nagyon örülünk ennek az eredménynek. A legnagyobb elismerés azonban a Proformance Rally Classic csapatot illeti. Sátán egy ugratón eltörtük a kipufogót, ráadásul elég nehezen hozzáférhető helyen, de a szervizben fél óra alatt megjavították, amit ezúton is köszönök.

Az Zemplén Rally előtt vezetjük az E2-es bajnokságot, amit nagyon szeretnénk (Aczél) Andrissal megnyerni, mostantól ezzel a versennyel kelünk és fekszünk.“

Tóth-Gili Tamás és Aczél András együttműködő partnerei: 

Gil-Trade Kft., Proformance Rally Classic 

Rally Hungary

Zagyva Dorka: Eb ötödik idő, magyar szakaszgyőzelem a Rally Hungaryn

Igen változatos versenye volt Zagyva Dorkának és Zagyva Lajosnak a rally Európa-bajnokság nyitó futamán, a Rally Hungaryn. Az első napon egy ugratás után megsérült a hűtőjük, ami miatt kiestek. Másnapra megjavították a Peugeot 208 Rally4-est, amivel Dorka szárnyalt. Kedvenc szakaszán, Iszkán a 16 fős, Eb-sztárokkal tűzdelt RC4-es kategóriában ötödik időt autózott, a Peugeot Kupa értékelésében pedig megnyerte a szakaszt.

„Nagyon jó versenyünk volt – mondta Zagyva Dorka. – Szombaton a Kislőtéren egy gödör után jött egy bukkanó, ami annyira megdobta az autót, hogy orra estünk. Azonnal néztem a vizet és amint elkezdett emelkedni a hőmérséklete, tudtam, hogy vége a versenyünknek. 

Szerencsére nem sérült komolyan az autó, csak hűtőt és lökhárítót kellett cserélnünk, így másnap Szuper Rallyval visszaálltunk. Ennek azért is örültem nagyon, mert így mehettem a kedvenc pályámon, Iszkán és a nagy mumusomon, Tésen. Iszkán RC4-ben ötödik időt értünk el, ami egy 16 fős Eb-mezőnyben számomra óriási dolog. 

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

Tés előtt egy kicsit féltem, az a pálya tavaly nagyon nem ment. Most úgy voltam vele, hogy csak végigmegyünk, nem itt kell megváltani a világot, de ahogy elrajtoltunk, éreztem, hogy sokkal jobban fekszik mint egy éve. A második körre pedig már nagyon vártam. 

Ezen a pályán éreztem a legjobban, hogy mennyit fejlődtem tavalyhoz képest. Nagyon büszke vagyok az ötödik időnkre, de tudom, hogy még sokat kell tanulnom. A verseny végén apu megdicsért, hogy jól mentem, nekem ennél több nem kell a veszprémi pályákon.“

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

„Így van! – erősítette meg Zagyva Lajos, Dorka édesapja és egyben navigátora. – Most is csak jót tudok mondani róla. Az orra esés sajnos benne van a rallyban. Évtizedek óta megyek ezeken a pályákon, sok újat nem tudnak mutatni, de álmomban sem gondoltam volna, hogy ez a bukkanó így megdobja az autót. 

Másnap nagyon jól ment Dorka. Iszkát imádta és szerintem most már Tést is szereti. Az, hogy az Eb mezőnyben ötödik időt autóztunk, várakozáson felüli, de a Peugeot Kupa szakaszgyőzelmet is nagyra értékelem. Sokat kell még tanulnia, ez nem is kérdéses, de látom rajta a fejlődést, nagyon odatette magát és büszke vagyok rá.“ 

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.