Csomós Mixi

Csomós Mixi és Nagy Attila második lett, de legyőzték önmagukat

Hihetetlen szoros befutóval, hét tized másodperc hátránnyal szerezte meg a második helyet Csomós Mixi és Nagy Attila az Ózd Rallyn. A HUMDA Academy párosának azonban sokkal fontosabb volt, hogy legyőzték önmagukat, megmutatták, hogy képesek összeszedetten, hibamentesen versenyezni. Nem utolsó sorban pedig a vártnál sokkal nagyobb összeget gyűjtöttek a jótékonysági akciójukkal. 

Közel egy év után láthattuk hazai pályán versenyezni Csomós Mixit és Nagy Attilát a Skoda Fabia R5-tel, ami a verseny hetében készült el a Barum Rallyn elszenvedett balesetet követően. Mixi ígéretet tett a csapatának, hogy egyben viszi haza az autót, a szurkolóktól pedig pár gyorsaságinyi türelmet kért, hogy az esés után újra visszarázódjanak. 

A pár gyorsasági pontosan kettő lett, hiszen a Hankook gumikkal a harmadik, királdi körön már abszolút első időt autóztak. Akárcsak az utolsón, ahol 2,5 másodperccel verték a 2020-as WRC2-es világbajnokot, Mads Ostberget, így mindössze hét tized másodperc hátránnyal végeztek a második helyen. 

Fotó: Csomós Mixi

„Nagyon fontos verseny volt az Ózd Rally. Szerettük volna magunknak, a csapatunknak és a szponzorainknak is megmutatni, hogy tudunk megfontoltan, abszolút a biztonságot szem előtt tartva versenyezni – mondta Csomós Mixi. – Egyáltalán nem voltak győzelmi szándékaink, bár így utólag azért még nyolc tizeddel lehettünk volna gyorsabbak valahol, de ez most nem számít. 

Éppen ebben a pillanatban állok le az autóval a trélerről a műhelyünkben, nagyon jó érzés egy darabban hazahozni. Ennyivel tartoztunk Atival a csapatnak, a szerelőinknek, a csapatvezetőnknek, mindenkinek, aki hatalmas munkát tett az idei versenyzésünkbe. 

Fotó: Csomós Mixi

Érdekes volt az Eb-futamok után itthon indulni, most szembesültem vele, hogy mennyi tapasztalatot szereztünk az elmúlt pár hónapban és hogy mennyivel könnyedebben tudtunk versenyezni. 

Nagyon jó volt újra magyar szurkolók előtt menni. Emlékszem még, amikor mi mentünk Bútor Robihoz vagy Szabó Gergőhöz családostul, hogy találkozhassunk velük, most meg hozzánk jönnek teljes családok. Rengetegen szurkolnak nekünk. Nagyon hálásak vagyunk érte. 

Meglepően jól sikerült a jótékonysági akciónk, amiben egy ózdi kisfiú, Kende gyógykezelésére gyűjtöttünk. Azt reméltük, hogy talán 500 ezer forint összejön, de most úgy tűnik, hogy az egymilliót is meghaladta. Köszönjük mindenkinek, aki licitált. Jó helyre kerül minden forint.“

Fotó: Csomós Mixi

Kritikus verseny volt az Ózd Rally Nagy Attila számára, aki a sérülése után most tért vissza, ezért egy kicsit óvatosan állt a futamhoz. 

„Mixivel megbeszéltük, hogy az első gyorsaságikon óvatosabban kezdünk – mondta Nagy Attila. – Félelem nem volt bennem, de az első szakaszokon nehezebben jött vissza az a feltétlen bizalom az autó, a gumi és Mixi tempója iránt, ami korábban megvolt. A harmadik gyorsaságitól kezdetem élvezni, és a végén már úgy éreztem magam, mint a Barum Rally rajtjában. 

Fontos volt az is, hogy összeszedetten tudtunk versenyezni. Már a pályabejáráson látszott, hogy Zabar nem a mi szakaszunk. Mixi el is engedte, Sátára és Királdra koncentrált. Azt én is éreztem, hogy ez Eb-n szerzett rutin most csapódott le, sokkal könnyedebben tudtunk kezelni helyzeteket és az egész versenyzésünk nagyon felszabadult volt. 

Fotó: Csomós Mixi

Mixi tökéletesen hozta azt, amiben a verseny előtt megállapodtunk. Sok helyen éreztem, hogy még van benne, de nem kapkodott, nem vállalt kockázatot. Még az utolsó gyorsaságin sem akarta megnyerni a versenyt. 

A legbeszédesebb az volt, amikor hét tized másodperccel maradtunk le a győzelemről. Mixi mondta, hogy ott abban a kanyarban bent hagytunk hét tizedet, de nem puffogott rajta tovább. Szerintem sokat fejlődtünk ezen a versenyen és sokkal erősebbek lettünk, mint a Barum Rally előtt voltunk. Köszönjük a csapatunknak és a szurkolóinknak, hogy hittek bennünk.“

Fotó: Csomós Mixi

A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. közreműködésével versenyző Csomós Mixi–Nagy Attila páros számára a következő verseny az Országos Rallybajnokság záró futama, a Zemplén Rally lesz november 11–13-a között. 

Csomós Miklós és Nagy Attila szereplésének együttműködő partnerei

GR-Motorsport, RTH Versenyabroncs Kft., a HANKOOK versenyabroncsok Kelet-európai forgalmazója, CIKS Kft., ZÉG Kft., Balázs-Diák Kft., RabócsiRing Kft., MTE Speciál Kft., VÁRI-VILL Kft., HUMDA Zrt., HUMDA Academy

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax