Hideg Ádám

Hideg Ádám második lett az FIA gokart világbajnokságon

A magyar gokartsport legnagyobb sikerét érte el Hideg Ádám a sarnói FIA gokart világbajnokság OKJ kategóriájában, ahol hatalmas küzdelemben szerezte meg a második helyet. A HUMDA Academy 14 éves versenyzője ezzel az első magyar lett, aki FIA gokart világbajnokságon dobogóra állhatott. 

Pályafutása legnagyobb sikerét aratta Hideg Ádám az olaszországi Sarnóban rendezett FIA gokart világbajnokságon. A Sodikart gyári versenyzője a 109 fős OKJ mezőnyben az ötödik helyen jutott döntőbe. 

Itt parádés rajttal már az első körben a második helyre jött fel, majd körökön keresztül vezette a világbajnokság döntőjét. Parázs küzdelem alakult ki a 17 körös döntőben, amely során Ádám az ötödik helyig esett vissza, majd újra felküzdötte magát a másodikra.

Hideg Ádám
Fotó: Hideg Team // Hideg Ádám

Nemcsak a magyar gokartsport számára volt ez a legjobb eredmény, hanem Ádám csapata, a világ egyik legnagyobb gokartgyártójának, a Sodikartnak is ez volt az első világbajnoki dobogója OKJ kategóriában. 

„Nagyon jó futam volt, rengetegen gratuláltak, de még most sem tudom felfogni, hogy mi történt velem – mondta az újdonsült világbajnoki második helyezett, Hideg Ádám. – Szerencsésen rajtoltam, így már az 1-es kanyarban második voltam. 

Kemény csata volt az élen, egy pillanatra elvesztettem a második helyet, de aztán kettőt is előztem és körökön keresztül vezettem a vb döntőt. Arra emlékszem, hogy hátranéztem és azt láttam, hogy az egész vb-mezőny mögöttem jön. 

Hideg Ádám
Fotó: Hideg Team // Hideg Ádám

Ilyen helyzetben egyet tehetsz, mész előre, ahogyan csak tudsz, és nem veszítesz időt a védekezéssel. Én is ezt tettem, de aztán többen is megelőztek, és visszaestem az ötödik helyre. Szorosan rajtuk maradtam és két versenyzőnek is sikerült aláfordulnom, majd megelőztem a másodikat is. Szerettem volna utolérni az elsőt és visszavenni a pozíciómat, de erre már nem volt elég kör, így második lettem. 

Nagyon örülök a világbajnoki második helyezésnek, óriási eredmény ez számomra. A szerelőm, Francesco egy olyan vagány srác, amilyennel még nem nagyon találkoztam, de még ő is elsírta magát. A Sodikartnál is nagyon örültek, ez volt a gyár első dobogója OKJ-ben.“

De nem csak Francesco könnyezte meg a világbajnoki ezüstöt, hanem Ádám családja is, élükön a többszörös rallybajnok édesapjával, Hideg Krisztiánnal.

Fotó: Hideg Team // Hideg Ádám

„Amíg vezette a vb-döntőt, kétszer állt meg a szívem – nevetett a büszke apuka. – Nagyon profin versenyzett egész hétvége alatt. Tegnap találkoztunk először a Sodikart gyár igazgatójával, aki mondta, hogy nagyon jó Ádám tempója, nagyon tetszik neki a higgadtsága, de holnap, a döntőben válik el, hogy a megnövekedett nyomás alatt mennyire tud helytállni. Hát azt hiszem, megmutatta. Amikor visszaesett az ötödik helyre, akkor is higgadt maradt.  

Nagyon nagy köszönet a HUMDA Academynek, akik jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy Ádám idáig eljutott, és Ferencz Krisztián, coachnak, aki felkészítette a vb-re és elhitette vele, hogy meg tudja csinálni. 

Fotó: Hideg Team // Hideg Ádám

Nagyon büszkék vagyunk Ádám teljesítményére. Elérte, hogy hétfőn ne kelljen suliba mennie, csak kedden kezdi a gimnáziumot.“

Hideg Ádám, OKJ eredménye
FIA gokart világbajnokság, Sarno (Olaszország), 2022. szeptember 16–18.

Résztvevők: 109
Időmérő csoport: 3.
Időmérő: 12.
CD előfutam: 2.
DE előfutam: 2.
DF előfutam: 3.
AD előfutam: 5.
DG előfutam: 4.
BD előfutam: 3.
Előfutamok összesített: 7.
Szuperfutam A: 7.
Döntő: 2. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Zagyva Dorka: Zagyvaróna csodálatos gyorsasági

Rengeteget tanult Zagyva Dorka pályafutása első ORB2-es és egyben első komoly aszfaltos rallyversenyén, a Salgó Rallyn. Édesapjával, Zagyva Lajos csak a célba érkezésre és a tapasztaltszerzésre koncentráltak, ám ezt jócskán túl teljesítették, hiszen a Citroën C2 R2 Max-szal az abszolút értékelés 11., még az RC4-es kategória 7. helyén végeztek. 

„Nagyon boldog vagyok – kezdte Zagyva Dorka. – Régen versenyeztem már aszfalton, ilyen gyors és komoly pályákon pedig még soha sem mentem, ezért nagyon izgultam a verseny előtt.

A két pálya közül Szuhától tartottam egy kicsit, mert felhordásos, szűk, fák között kell menni… De amikor először lejöttünk rajta, apával egymásra néztünk és azt mondtuk, ez nagyon jó pálya. Zagyvaróna pedig csodálatos: gyors, technikás, nagyon tudni kell rajta helyezkedni. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Ez első körben még egy kicsit tapogatóztam, de aztán egyre jobban kezdtem használni az autót. Be mertem menni tőre, tudtam improvizálni, alkalmazkodni a változó körülményekhez. Nagyon élveztem. 

Ha az időeredményünket nézed, akkor látszik, hogy van hová fejlődnöm, de így első lépésnek ez nagyon jó volt. Büszke vagyok apára is, akinek szintén ez volt az első Salgó Rallyja, és nem sokkal több rutinja van a navigálásban, mint nekem a vezetésben, ennek ellenére hibátlan munkát végzett.

A következő verseny a Mecsek Rally lehet, ami közvetlenül a szóbeli érettségi után lesz. Nem tudom, hogy bevállaljuk-e. Utána viszont szeretnék minél többet időt autóban tölteni, minél többet tanulni a rallyról.

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Köszönöm mindenkinek, aki lehetővé tette, hogy elrajtoljak életem első Salgó Rallyján, köszönöm a szurkolást, a jókívánságokat, a lájkokat. Nagyon jól estek.“

Dorkánál csak édesapja, Zagyva Lajos volt elégedettebb, akinek szintén ez volt az első Salgó Rallyja, de úgy tűnik nem az utolsó, hiszen nagyon megtetszettek neki a pályák. 

„Nagyon pozitív tapasztalatokkal és mondhatom azt is, hogy élményekkel lettem gazdagabb – mondta. – Dorka ahhoz képest, hogy élete első ORB2-es versenye volt és most ment először gyors, valódi aszfaltos pályákon, szerintem nagyon jól teljesített. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Az első körben tapogatóztunk. Megbeszéltük, hogy nem megyünk gyorsan, a tapasztalatszerzés a cél, de Dorka betegesen nézi az időket. Szerinte nagyon rosszul jöttünk, de mondtam, hogy ne foglalkozzon vele. 

Zagyvarónán első körben 10:16-ot jöttünk, másodikban 10:04-et, harmadikban 9:59-et. Ez még messze nem pályacsúcs, de látszik rajta az egyenletes fejlődés.

Ami engem illet, rettenetesen koncentráltam a számolásra, de a navigálásra is. A gyorsaságin csak az itinert tudtam diktálni, ott semmire nem volt idő, hogy itt engedd ki, vagy oda helyezkedj. Etapon meg tudtuk beszélni a tapasztaltainkat, de már közel van Dorka ahhoz, hogy egy profi navigátor többet tud segíteni neki, mint én. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Bármennyire is hihetetlen, még én sem versenyeztem a Salgó Rallyn. Valahogy mindig kimaradt, de már látom, hogy nagy hiba volt. Mind a két pálya nagyon tetszett, nekem Szuha talán még jobban. Az pedig, hogy többször is keresztezzük a Zagyva folyót, megint csak nagyon különleges dolog volt számomra. Szerintem nem most jártam itt utoljára. 

Ahogy Dorka is mondta, a következő hetekben a tanulásra koncentrál, az a fontosabb. Ha az érettségi után készen áll a Mecsek Rallyra, akkor ott indulunk, ha nem, akkor megyünk a következő versenyen.“

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.