gokart világbajnokság

FIA gokart világbajnokság

Prost, Alonso, Verstappen, Leclerc – Ki lesz a következő gokart világbajnok?

Szeptember közepén rendezik az idei FIA gokart világbajnokság OK Junior és OK Senior döntőjét. Hazánkat három fiatal, Krózser Menyhért, Hideg Ádám és Molnár Martin képviseli. A tét nem kicsi, hiszen olyan nevek nyomdokaiba léphetnek, mint Alain Prost, Fernando Alonso, Max Verstappen, Charles Leclerc, Lando Norris vagy éppen Alexander Albon. 

Először is gyorsan tisztázzuk a világbajnokság fogalmát. A gokartsportban több FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) és privát bajnoki sorozat is létezik, amelyekben gyakran rendeznek nemzetközi vagy világdöntőt. Ezek mind rangos események, de csak egyetlen hivatalos világbajnokság létezik. Ez korábban CIK volt, ma pedig FIA gokart világbajnokság. 

Bár az FIA gokart Európa-bajnokság négy futamból áll, és az egyes futamok összetett eredményei alapján hirdetnek bajnokot, a világbajnokságot egyetlen hétvége alatt rendezik. 

Több kategória is létezik. A KZ, a KZ2, a KZ2 Masters és az Acedemy világbajnokságát szeptember 1–4-e között rendezik Le Mans-ban. Ezen a hétvégén nem lesz magyar versenyző a mezőnyben. 

Két héttel később kerül megrendezésre a két legnagyobb múltra visszatekintő és talán legjelentősebb kategória, az OK Junior és az OK Senior világbajnoksága. 

Az OK az Original Kart vagyis az Eredeti Gokart rövidítése. Ezzel is próbáltak utalni arra, hogy ez a kategória annak az utódja, amelyben 1964-ben írtak ki először világbajnokságot. Négy évvel később, 1968-tól rendezik a Junior világbajnokságot.

gokart világbajnokság
Fotó: MHH Kart Team // Krózser Menya
Tévhitek: kik voltak és kik nem voltak gokart világbajnokok

A gokart világbajnokok listáját végigtekintve sok ismerős nevet találhatunk. Bár a gokart vb gyökerei a hatvanas évekre vezethető vissza, korábban inkább önálló sportként kezelték és csak részben volt az utánpótlás nevelés alapja. Mára azonban megváltozott a helyzet, ahhoz hogy valaki sikeres pályaversenyző legyen, elengedhetetlen az igen komoly gokartversenyzői múlt. A jelenlegi Forma–1-es mezőnyben kivétel nélkül mindenki ezzel a sporttal kezdte pályafutását. 

A világbajnokok között már a hetvenes években találhatunk több ismerős nevet, akik később a Forma–1-ig jutottak. 1973-ban a későbbi négyszeres Forma–1-es világbajnok, Alain Prost nyerte a junior gokart vb-t. Egy évvel később a Williams későbbi kiválósága, Riccardo Patrese lett a senior kategóriában bajnok. 

A Forma–1-ig eljutott versenyzők közül Andrea de Cesaris (1976, junior), Stefano Modena (1978) illetve Bernd Schneider (1980, junior) említhető. Utóbbi a Német Forma–3-as bajnokságban volt a tragikus sorsú Kesjár Csaba csapattársa. 

De ha már a magyar versenyzők csapattársainál tartunk, Michelisz Norbert egykori kollégája, Gabriele Tarquini is jegyez egy gokart vb címet (1984, KZ2). 

A későbbi Forma–1-es versenyzők közül kétségkívül Jan Magnussen (Kevin édesapja) volt a legsikeresebb, ő 1987-ben és ’89-ben is junior, ’90-ben pedig senior világbajnoki címet szerzett. Nem véletlenül tartották a kor legnagyobb tehetségének, aki azonban az F1-ben nem tudott kibontakozni. 

Rajta kívül még egy Forma–1-es versenyző tudott egynél több gokart vb-címet nyerni: Jarno Trulli (1991 senior, 1994 KZ2).

Három Forma–1-es világbajnok van, aki gokart-vb-címmel is rendelkezik. Alain Prostot már láthattuk, a második Fernando Alonso volt 1996-ban (junior), aki később az F1-ben kettő, az endurance vb-n pedig egy újabb vb-címet nyert, így tulajdonképpen négyszeres világbajnoknak tekinthető. 

Emlékeznek még a Red Bull egykori nagy reménységéra, Vitantonio Liuzzira? Nem véletlen vártak tőle sokat, hiszen 2001-ben ő is (felnőtt) világbajnok lett, mint ahogyan a Forma–1-ben rövid időt eltöltő Giedo van der Garde (2002) is, illetve korábban a szintén rövid F1-es pályafutással rendelkező Giorgio Pantano (1994). 

Itt egy kisebb szünet következett és 2010-től indult be igazán újra a későbbi F1-es versenyzők tarolása. 2010-ben Alex Albon egy nagyon emlékezetes versenyen szerezte meg a junior világbajnoki címet Max Verstappen előtt. Egy évvel később, 2011-ben pedig Charles Leclerc nyerte meg a junior vb-t. 

Természetesen Max Verstappen sem maradhatott ki a gokart világbajnokok sorából – hiszen tudjuk, hogy mindent megnyert ebben a sportban. A 2011-es junior veresége után 2013-ban a mai OK kategória elődjében harmadik lett, KZ2-ben azonban sikerült megszereznie a világbajnoki címet. 2021-ben pedig a Forma–1-ben is világbajnoki címet nyert, amivel a harmadik gokart világbajnok lett, aki az F1-ben is feljutott a csúcsra.

Az utolsó, Forma–1-ig eljutó gokart világbajnok Lando Norris, aki 2014-ben a mai OK elődben nyert és nem mást győzött le, mint Nikita Mazepint. 

A listából sok későbbi Forma–1-es sztár hiányzik. Többek között Ayrton Senna és Michael Schumacher is, akikről köztudott, hogy a gokartozásban alapozták meg a nevüket. Senna 1979-ben és 1980-ban is rajtoz állt a gokart-vb-n, de mind a kétszer csak második lett. 

Michael Schumacher 1985-ben a juniorban lett második, amit fia, Mick Schumacher 2014-ben megismételt. 

gokart világbajnokság
Fotó: Hideg Team // Hideg Ádám
Magyar résztvevők

Idén három magyar versenyző indul a gokart világbajnokságon, mind a hárman a HUMDA Academy tagjai. Krózser Menyhért OK kategóriában, aki idén tölti első évét a felnőttek között. Ezt persze gokart nyelven kell érteni, hiszen az OK-ban 14 év felett lehet versenyezni, Menya pedig éppen csak elmúlt ennyi. 

Neki idén egy kicsit nehezebb éve van, egy betegség is hátráltatta, illetve műszaki téren sem volt mindig szerencsés. Ugyanakkor egy jó eredményre bármikor képes. 

Hideg Ádám és Molnár Martin az OKJ-ben már tapasztalt versenyzőknek számítanak. Sőt, a kategória abszolút élvonalába sorolják őket. Hideg Ádámot ennek köszönhetően szerződtette le az egyik legnagyobb gokart gyártó a Sodikart gyári csapatába. 

gokart világbajnokság
Fotó: MOTAM // Molnár Martin

Molnár Martin pedig idén már állhatott dobogón a Champions of the Future Euro Series franciacortai állomásán. 

Ádámról és Martinról is elmondható, hogy bármelyik versenyen, így a vb-n is képesek lehetnek egy jó eredmény elérésére. 

Az OK és OKJ világbajnokságot szeptember 15–18-a között rendezik a Nápoly közelében lévő Sarnóban. A mezőny nagy része még augusztusban részt vett itt egy közös teszten, a hónap végén rendeznek a pályán egy olasz bajnoki futamot, amin szintén várható több vb-szereplő részvétele, illetve a verseny előtti héten újabb kollektív tesztet tartanak a pályán. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax