Tóth-Gili: Csoport és kategória győzelem az Ózd Rallyn

Pályafutása legjobb eredményét érte el Tóth-Gili Tamás és Aczél András az Ózd Rallyn. Toyota Corollával az E csoportot és az E2-es kategóriát is megnyerték, historic abszolút értékelésben pedig a harmadik helyen végeztek. Ezzel a szezonzáró Zemplén Rally előtt átvették a vezetést az E2-es kategória bajnokságában. 

„Nagyon készültünk az Ózd Rallyra – mondta Tóth-Gili Tamás. – Az előző futamon, a Mediterrán Rallyn minimális különbséggel kaptam ki. A csapat szerint ez a rutintalanságomnak köszönhető, szerintem viszont nem voltam elég bátor.

Éppen ezért az elmúlt három hétben az Ózd Rallyval keltem és azzal is feküdtem. Ezt édesapámnak el ne mondjátok, mert közben voltak az egyetemen vizsgáim is. Minden létező belsőkamerás felvételt megnéztem, sok tapasztalt versenyzőt hallgattam meg a pályákról és próbáltam leszűrni belőle a számomra hasznos dolgokat. 

Fotó: Béres Gábor // Tóth-Gili Tamás

A prológ nagyon furcsa volt, most indultam ilyenen először. Kicsit meg is voltam szeppenve, kérdezgettem a sportbírókat, hogy hova kell mennem, hol kell megállni. A köröket is elfelejtettem számolni, úgyhogy a cél előtt tíz méterrel elvettem a gázt. 

Mindenki mondta, hogy akkor vagyok gyors, ha lassúnak érzem. Én viszont azt gondoltam, hogy azért érzem lassúnak, mert tényleg az voltam. Ehhez képest historicban abszolút első időt mentünk, ami nagyon meglepett. 

Másnap reggel új gumikkal tudtunk rajtolni – hálás köszönet érte édesapámnak. Az egy óra tíz perces etap végig arról szólt, hogyan melegítsem fel fokozatosan a gumikat. Részben ennek is volt köszönhető, hogy nagyon határozottan tudtunk bekezdeni. Plesz Márkkal vagyunk nagy csatában a bajnoki címért, neki az első gyorson adtam tíz másodpercet. Tudtam, ha tudjuk tartani ezt a tempót, akkor az első kör végére elegendő előnyt autózhatunk ki. 

Fotó: Béres Gábor // Tóth-Gili Tamás

Márk sajnos hibázott és elég sok időt veszített, amit nagyon sajnálok, jobb lett volna végig vívni vele, de majd a Zemplén Rallyn. Az első kör után már elég nagy előnyünk volt, amit csak be kellett osztanunk a verseny végiéig. 

Ennek ellenére nem volt könnyű verseny. Nagyon sok volt a murvakihordás. Mindenki elmondta, hogy maradjak a nyomban, még akkor is, ha le kell vágni miatta a kanyart. Én viszont tartottam a defekttől, ezért megpróbáltam úton maradni. Ez Sátán a második kanyarig tartott, ahol megcsúsztunk a kavicson és majdnem be is estünk. Azonnal félretettem az önfejűségemet és onnantól kezdve megfogadtam a tanácsot, a nyomban maradtam. 

Fotó: Béres Gábor // Tóth-Gili Tamás

Nagyon örülünk ennek az eredménynek. A legnagyobb elismerés azonban a Proformance Rally Classic csapatot illeti. Sátán egy ugratón eltörtük a kipufogót, ráadásul elég nehezen hozzáférhető helyen, de a szervizben fél óra alatt megjavították, amit ezúton is köszönök.

Az Zemplén Rally előtt vezetjük az E2-es bajnokságot, amit nagyon szeretnénk (Aczél) Andrissal megnyerni, mostantól ezzel a versennyel kelünk és fekszünk.“

Tóth-Gili Tamás és Aczél András együttműködő partnerei: 

Gil-Trade Kft., Proformance Rally Classic 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax