Wirtmann kalandos dobogója a Vltava Ralin

Műszaki hiba, vizes pálya száraz gumival, párásodás, nyitott ajtó és egy árokjárás – mi kell ennél több egy jó raliversenyhez?

A Közép-Európai Zóna Kupa (CEZ) értékelésének harmadik helyét szerezte meg Wirtmann Ferenc és Barna György a Vltava Ralin. A Grawe Életbiztosító Zrt. által támogatott páros az első napot sikeresen teljesítette a Ford Escort Mk I-essel, ám az igazi megpróbáltatás másnap várt rájuk.

„Pénteken minden a tervek szerint alakult, egész jó helyen álltunk. Másnap viszont már az első gyorsaságin eltört a generátortartónk – mesélte Wirtmann. – A két szakasz között feldrótozták a fiúk, de késtünk két percet, és ami még ennél is rosszabb volt, nem maradt idő kereket cserélni. Így vizes pályán szárazra alkalmas gumival mentünk, amivel kaptunk egy percet.

Ez után az esőben annyira bepárásodott a szélvédőnk, hogy húsz kilométert nyitott ajtóval kellett megtennünk, amitől mindenünk elázott. Az egyik szalmabálás visszafordítóban nem láttam semmit és három kilométer per órás sebességgel belekanyarodtam egy egy méter mély árokba. Hogy honnan kerültek elő a nézők, nem tudom, de egy pillanat alatt kiszedtek minket.

Végül abszolút 13.-ok, CEZ-ben pedig harmadikok lettünk. Ha nincs ez a pár kalandunk, akkor talán a hetedik–nyolcadik helyre lehettünk volna jók, CEZ-ben pedig eggyel előrébb végzünk, úgyhogy szerencsére nem sokat buktunk velük.

A mi problémáinktól eltekintve nagyon jó verseny volt. A pályabejáráson még tíz centis jég volt mindenen, a versenyre ez teljesen elolvadt, mentünk szép időben, szakadó esőben, minden előfordult, ami egy jó ralihoz kell.

Nagyon örvendetes volt, hogy az FIA a sarkára állt és a Vltava Ralin már nem lehetett használni az E-jelű versenygumikat. A historic szabályai szerint utcai gumival kell versenyezni. Speciális, versenyzésre alkalmasabb utcai gumit használ mindenki, de tavaly feltűntek az E-jelű versenygumik, amiket sokan kifogásoltunk, hiszen ezek használata egyenlőtlenné tette a feltételeket. Ezt a kiskaput most az FIA megszüntette.

Sok időnk nem volt pihenni, hiszen vasárnap jöttünk haza, csütörtökön pedig már megyünk is tovább az Ózd ralira. Itthon a jól megszokott Mk II-es Ford Escorttal állunk rajthoz.”

WIRTMANN FERENC 2017-ES EREDMÉNYEI:

  • Rebenland Rali: C3-as kategória 3. hely
  • Miskolc Rali 1. nap: D csoport 1. hely, D3 kategória 1. hely
  • Miskolc Rali 2. nap: D csoport 1. hely, D3 kategória 1. hely
  • Miskolc Rali CEZ: D csoport 1. hely, D3 kategória 1. hely
  • Vlatva Rali CEZ: C csoport 3.

WIRTMANN FERENC KORÁBBI HISTORIC EREDMÉNYEI:

  1. C korcsoport magyar bajnok
  2. C korcsoport magyar bajnok
  3. C korcsoport magyar bajnok
  4. C korcsoport magyar bajnok
  5. C korcsoport magyar bajnok, Historic CEZ-bajnok
  6. Historic CEZ-bajnok
  7. D korcsoport magyar bajnok, Historic Eb. C korcsoport 4.
  8. C korcsoport magyar bajnok, Historic CEZ-bajnok, Historic Eb. D korcsoport 2.
  9. D korcsoport magyar bajnok, Historic CEZ-bajnok

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Kft., Iharos és Goller Kft.

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Zagyva Dorka: Zagyvaróna csodálatos gyorsasági

Rengeteget tanult Zagyva Dorka pályafutása első ORB2-es és egyben első komoly aszfaltos rallyversenyén, a Salgó Rallyn. Édesapjával, Zagyva Lajos csak a célba érkezésre és a tapasztaltszerzésre koncentráltak, ám ezt jócskán túl teljesítették, hiszen a Citroën C2 R2 Max-szal az abszolút értékelés 11., még az RC4-es kategória 7. helyén végeztek. 

„Nagyon boldog vagyok – kezdte Zagyva Dorka. – Régen versenyeztem már aszfalton, ilyen gyors és komoly pályákon pedig még soha sem mentem, ezért nagyon izgultam a verseny előtt.

A két pálya közül Szuhától tartottam egy kicsit, mert felhordásos, szűk, fák között kell menni… De amikor először lejöttünk rajta, apával egymásra néztünk és azt mondtuk, ez nagyon jó pálya. Zagyvaróna pedig csodálatos: gyors, technikás, nagyon tudni kell rajta helyezkedni. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Ez első körben még egy kicsit tapogatóztam, de aztán egyre jobban kezdtem használni az autót. Be mertem menni tőre, tudtam improvizálni, alkalmazkodni a változó körülményekhez. Nagyon élveztem. 

Ha az időeredményünket nézed, akkor látszik, hogy van hová fejlődnöm, de így első lépésnek ez nagyon jó volt. Büszke vagyok apára is, akinek szintén ez volt az első Salgó Rallyja, és nem sokkal több rutinja van a navigálásban, mint nekem a vezetésben, ennek ellenére hibátlan munkát végzett.

A következő verseny a Mecsek Rally lehet, ami közvetlenül a szóbeli érettségi után lesz. Nem tudom, hogy bevállaljuk-e. Utána viszont szeretnék minél többet időt autóban tölteni, minél többet tanulni a rallyról.

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Köszönöm mindenkinek, aki lehetővé tette, hogy elrajtoljak életem első Salgó Rallyján, köszönöm a szurkolást, a jókívánságokat, a lájkokat. Nagyon jól estek.“

Dorkánál csak édesapja, Zagyva Lajos volt elégedettebb, akinek szintén ez volt az első Salgó Rallyja, de úgy tűnik nem az utolsó, hiszen nagyon megtetszettek neki a pályák. 

„Nagyon pozitív tapasztalatokkal és mondhatom azt is, hogy élményekkel lettem gazdagabb – mondta. – Dorka ahhoz képest, hogy élete első ORB2-es versenye volt és most ment először gyors, valódi aszfaltos pályákon, szerintem nagyon jól teljesített. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Az első körben tapogatóztunk. Megbeszéltük, hogy nem megyünk gyorsan, a tapasztalatszerzés a cél, de Dorka betegesen nézi az időket. Szerinte nagyon rosszul jöttünk, de mondtam, hogy ne foglalkozzon vele. 

Zagyvarónán első körben 10:16-ot jöttünk, másodikban 10:04-et, harmadikban 9:59-et. Ez még messze nem pályacsúcs, de látszik rajta az egyenletes fejlődés.

Ami engem illet, rettenetesen koncentráltam a számolásra, de a navigálásra is. A gyorsaságin csak az itinert tudtam diktálni, ott semmire nem volt idő, hogy itt engedd ki, vagy oda helyezkedj. Etapon meg tudtuk beszélni a tapasztaltainkat, de már közel van Dorka ahhoz, hogy egy profi navigátor többet tud segíteni neki, mint én. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Bármennyire is hihetetlen, még én sem versenyeztem a Salgó Rallyn. Valahogy mindig kimaradt, de már látom, hogy nagy hiba volt. Mind a két pálya nagyon tetszett, nekem Szuha talán még jobban. Az pedig, hogy többször is keresztezzük a Zagyva folyót, megint csak nagyon különleges dolog volt számomra. Szerintem nem most jártam itt utoljára. 

Ahogy Dorka is mondta, a következő hetekben a tanulásra koncentrál, az a fontosabb. Ha az érettségi után készen áll a Mecsek Rallyra, akkor ott indulunk, ha nem, akkor megyünk a következő versenyen.“

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.